Z drugiej strony rzeczy – Polski dizajn po roku 1989

Z drugiej strony rzeczy - Polski dizajn po roku 1989
Wystawa „Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989” w Muzeum Narodowym w Krakowie pokazujezmiany w polskim dizajnie po 1989 roku, opowiada o wzornictwie rozumianym nie tylko jako zaspakajanie potrzeb rynkowych, ale również jako działania kulturotwórcze.

Z drugiej strony rzeczy - Polski dizajn po roku 1989 Z drugiej strony rzeczy - Polski dizajn po roku 1989 1

Ekspozycja w sześciu działach ukazuje tendencje, na które miały wpływ zarówno zmiany gospodarcze, jak i różne rozumienie projektowania. Rozpocznie się od projektu banknotów Andrzeja Heidricha. Weszły one do obiegu po denominacji złotego w 1995 roku i symbolicznie mówią o zmianach, które uruchomiły polską wytwórczość. Choć w latach 90. XX wieku polski przemysł i wzornictwo nadal były w stanie zapaści, nie oznaczało to braku aktywności projektantów. Zebrane wyroby są świadectwem tamtych czasów i usiłowań twórców pragnących odnaleźć się na upadającym rynku projektowym.

Z drugiej strony rzeczy - Polski dizajn po roku 1989 Z drugiej strony rzeczy - Polski dizajn po roku 1989 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przełom wieków XX i XXI przyniósł ożywienie, producenci zaczęli wprowadzać nowe wzory. Zasadnicza zmiana nastąpiła po 2004 roku wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i wykorzystywaniem dotacji unijnych. Jednak dopiero około roku 2010 zmiany zaczęły być widoczne na rynku. Producenci opanowali nowe technologie i zaczęli eksportować swoje wyroby, co oznaczało zmierzenie się z zachodnimi standardami. Z drugiej strony polscy konsumenci zaczęli oczekiwać lepszych produktów. To sprzyjało rozwojowi wzornictwa: wiele gałęzi przemysłu zaczęło odchodzić od naśladownictwa, budując własne marki w oparciu o oryginalne projekty. Te zmiany odzwierciedlił również język – wzornictwo zastąpiono terminem dizajn.

Z drugiej strony rzeczy - Polski dizajn po roku 1989 Z drugiej strony rzeczy - Polski dizajn po roku 1989 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolejne trzy działy, zatytułowane „Warsztat”, „Tożsamość” i „Wartości” społeczne, prezentują m.in. prace młodych projektantów, bazujące często na pomyśle wynikającym z eksperymentowania z materiałem czy technologią, z wyszukiwania potrzeb konsumentów niezauważonych przez przemysł czy na proponowaniu estetyki nie do zaakceptowania przez masowego odbiorcę.

6 kwietnia – 19 sierpnia

Sala wystaw zmiennych, parter, Gmach Główny MNK oraz Hotel Cracovia
Kurator: Czesława Frejlich

Więcej na www.mnk.pl

Więcej od loungemag
Co trzecia osoba twierdzi, że kocha kuchnię włoską. Wyjaśniamy dlaczego.
Co trzecia osoba twierdzi, że kocha kuchnię włoską. My też! Tekstów na temat jej doskonałości nigdy...
Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *