Zaczyna się od iskry. Potem następuje wybuch, a po nim koleje. Silnik spalinowy budzi się do życia, zamieniając mieszankę benzyny i powietrza w ekscytację.
Nie musi przy tym być kilkusetkonnym potworem przepalającym hektolitry paliwa. Nawet niewielka jednostka będzie w stanie rozbudzić w Was ogień emocji. Mam na to przynajmniej pięć dowodów.
Na pierwszy – nomen omen – ogień startuje Toyota GT86. To wyjątkowa pozycja w gamie tej marki. Zaprojektowana i stworzona z myślą o rozpaleniu w kierowcy prawdziwych emocji. GT86 porusza się na wąskich oponach z hybrydowej Toyoty Prius, a jej 2-litrowy silnik ma raptem 200 KM. Ale GT86 przekonuje czymś innym niż samymi osiągami. Tutaj bardziej chodzi o czyste wrażenia poruszania się prostym samochodem sportowym. Toyota GT86 ma silnik z przodu i napęd na tył. Jest lekka, a masa niemal w równym stopniu przypada na przednią i tylną oś, dzięki czemu coupè Toyoty zapewnia niezrównane wrażenia z jazdy krętymi drogami.
Abarth to sportowa marka o włoskim rodowodzie, a jej najnowsze dzieło to model 124 – roadster dla kierowców z wyczynowym zacięciem. Abarth 124 bazuje na podobnej koncepcji co Toyota GT86 – lekki, kompaktowy samochód z silnikiem z przodu i napędem na tył. Ma do zaoferowania jednak nieco więcej, choć jego niewielki silnik generuje jednie 170 KM. Abarth posiada w sobie prawdziwą włoską iskrę, która potrafi rozpalić ogień w kierowcy. To czterokołowy ekstrawertyk. Ma miękki składany dach, po złożeniu którego możemy bez skrępowania upajać się przyprawiającym o gęsią skórkę dźwiękiem wydechu. A poza tym 124 to tak naprawdę Mazda MX-5 w interpretacji Fiata, a MX-5 to jeden z najlepszych wśród najtańszych samochodów do cieszenia się jazdą.
Król sportowych samochodów za rozsądną cenę, protoplasta gatunku szybkich hatchbacków. Lider wielu rankingów i punkt odniesienia dla rywali – Golf GTI. Po niedawnych zmianach liftingowych jest oferowany jedynie w mocniejszej, 245-konnej wersji Performance. Dlaczego? Bo nikt nie był zainteresowany słabszą odmianą GTI. Względy finansowe ustępują tutaj miejsca emocjom. Owszem, jest dostępny mocniejszy, 310-konny Golf R z napędem na wszystkie koła, ale to właśnie GTI stanowi kwintesencję pierwotnej, pełnej radości z jazdy. Ognia, który płynie nie z mocy, ale z możliwości igrania samochodem na krawędzi praw fizyki bez konieczności narażania życia.
Mini Cooper JCW. Jedna z ikon „ognistych hatchbacków” dostępnych dla szerokiego grona kierowców. Przez lata MINI rosło i zyskiwało na wadze, przez co odbiegło od swojej pierwotnej koncepcji. Ale pod jednym względem pozostawało niezmienione – frajdy z jazdy. W wersji JCW (skrót od John Cooper Works) oferuje jej po uszy. Ma 231 KM, ale akustycznie i wizualnie roztacza aurę samochodu dwukrotnie mocniejszego. No i prowadzi się jak gokart.
Ford Fiesta ST 200 to niepozorny hatchback. Wygląda jak grzeczne, miejskie wozidełko. Wprawne oko wyłapie jednak w projekcie nadwozia Fiesty ST 200 elementy świadczące o tym, że ten samochód jest czymś więcej niż typowe Fiesty. ST 200 to czterokołowa petarda. Emocje rozpala nie tylko osiągami – bo 200 KM w tak niewielkim samochodzie to już sporo – lecz przede wszystkim swoją zwinnością. Uwielbia zakręty, a każdy może pokonać z zadziornie uniesionym tylnym kołem. Przypomina wówczas ratlerka zadzierającego nogę, by oznaczyć teren. Uznana przez wielu za najlepszy samochód w swojej klasie Fiesta ST 200 pozwoli Wam poczuć, co to znaczy „pójść ogniem” nawet na drogach publicznych.
Michał Sztorc, PremiumMoto.pl
Zdjęcia: producenci