Tłumy u Oli Bajer? Najnowsza kolekcja .crowd. 2020

Tłumy u Oli Bajer? Najnowsza kolekcja .crowd. 2020

Nazwa kolekcji .crowd. ( z j.ang ’tłum’ ) powstała dosłownie parę tygodni przed ogłoszeniem stanu pandemii na świecie.

Kolekcja natomiast powstawała przez ostatnie pond pół roku, a w momencie światowej epidemii wszystkie plany z nią związane legły w gruzach – przygotowywana od dawana sesja zdjęciowa, pierwszy samodzielny konceptualny pokaz marki Bola w Warszawie.Pandemia dotyka nas wszystkich, przez chorobę, ogranicza naszą swobodę ruchu i myśli, dotyka nas też ekonomicznie i gospodarczo, ale także twórczo – ale jakby nie było najważniejsze jest teraz zdrowie i bezpieczeństwo.

Uczucie niemocy, niepokoju i pewnego rodzaju porażki planów artystycznych nie były łatwe do zniesienia, ale w końcu hasła towarzyszące nam cały czas od tego czasu, pojawiające się dosłownie wszędzie: #staysafe #staystrong #stayhome zostały wykorzystane przez projektantkę jako ATUT! Kolekcja .crowd. – tłum bez tłumu, sesja bez planu, interpretacja własna, przede wszystkim bezpieczeństwo oraz zaangażowanie – projektantka chciała jakoś przekłuć uczucie porażki i rezygnacji z planu premiery kolekcji na nowe wyzwanie, nowe wartości.

Jak pokazać tłum bez tłumu, jak przeprowadzić sesje zdjęciową z sześcioma modelami aby każdy był bezpieczny i czuł się swobodnie?

W końcu myśląc o tym jak uratować projekt/ ponad półroczne wysiłki artystyczne/ i premierę kolekcji projektantka zdecydowała się zadać proste zapytanie:

“Czy macie ochotę, czas, chęci, na zrobienie sobie zdjęć samemu, bezpiecznie, z własną interpretacją wybranych stylizacji z pokazu?”

Nie spodziewała się tak ochoczej i zbiorowej odpowiedzi: TAK!

Zaangażowanie modeli i modelek, własne pomysły jak odbierają nową kolekcje, totalnie poruszyły projektantkę i pomysłodawczynię, zaskoczyły niesamowitą energią – tak niespodziewana akcja w tym ciężkim i trudnym czasie naprawdę spowodowała że chce się działać, pracować, nie być obojętnym.

Do wszystkich stylizacji wybranych zdalnie ze stylistą Mateuszem Kołtunowiczem zostały doszyte maski/ kominiarki oraz rękawiczki, tak aby w 100% zadbać o bezpieczeństwo w trakcie zdjęć.

Do projektu .crowd. – nazwa kolekcji przeobraziła się w większy projekt – projektantka zaprosiła sześć wyjątkowych postaci:

Weronika : modelka
Zdjęcia: młodsza siostra – Emilia 14 lat

“Kolekcja kojarzy mi się z czymś innym i nowym niż dotąd miałam okazję nosić. Bardzo się cieszę, że mogłam wziąć udział w sesji, ponieważ to było takie oderwanie się od tej pandemii, coś co sprawiło, że w końcu o niej nie myślałam i miałam ciekawe zajęcie podczas siedzenia w domu.”

Sylvia L/ herlovelygore – performerka /modelka
Zdjęcia: samowyzwalacz/Sylvia

“Moje sesje, jak spora część moich zdjęć to ucieczka/wycieczka do innej rzeczywistości. To była spontaniczna, pierwsza reakcja na ubrania, które dostałam.”

Grzegorz : model
Zdjęcia : Ernest @krsfvde

“fotki strzelił mi mój wieloletni przyjaciel Ernest przy okazji szybkiego spacerku, kiedy spotkaliśmy się na robienie bitów po tygodniach izolacji.
Kolekcja kojarzy mi się z potrzebą kamuflażu w dystopijnym, pełnym inwigilacji, może nawet cyberpunkowym świecie, który – mam nieodparte wrażenie – czai się tuż za rogiem i powoli do nas zagląda. Jednocześnie kolorystyka i wykorzystane materiały powodują, że stylizacje wyróżniają się z tłumu, nie ważne jak bardzo chcielibyśmy się ukryć, powodując paradoks. Czasy pandemii potęgują poczucie dystopii i wizji przyszłości, którą dotychczas dane nam było znać wyłącznie z sci-fi i która nie zawsze maluje się w ciepłych barwach.”

Thirdeyediemension / Krysia : dj/ producentka/ modelka
Zdjęcia: znajomy fotograf z Krakowa @magovsky

“Sam ten patchwork to dla mnie taki uporządkowany nieporządek. Jeśli chodzi o odczucia podczas sesji, to było to świetne przeżycie, na chwilę można było prawie zapomnieć o pandemii, chociaż niezupełnie, przez to, że normalnie mocno oblegane miejsca były puste i to stworzyło taki surrealistyczny klimat podczas sesji.”

Zuza OK – dj /tatuatorka – wraz z chłopakiem Karolem – Sapi tha King – menager /producent i psem Korsą
Zdjęcia: Zuza OK/Karol/samowyzwalacz

“Zdjęcia robiliśmy sobie sami, ze względu na trudne warunki, ale potraktowaliśmy to jako świetną zabawę. Kolekcja kojarzy mi się trochę z takim kosmicznym camo [śmiech]. Jak się ubierasz w te rzeczy, to wyglądasz jak z innej planety i tak też patrzą na ciebie ludzie – na księżycu na pewno nikt by się nie oglądał za nami, jak idziemy we dwójkę cali ubrani w takie same dresy. Sesja była miłą ucieczką od codzienności, taki urlop od pandemii.”
Karol o udziale w projekcie: “Było to zupełnie czymś nowym, bo nie brałem udziału wcześniej w takich projektach i zgodziłem się dlatego też, bo kolekcja mi się totalnie podoba.”

Mejkap/hair: własny/stylizacja zdalna – Mateusz Kołtunowicz/buty: Dr.Martens

Dodatkowe zdjęcia zrobione parę dni temu podczas kręcenia filmu promującego kolekcje autorstwa Filipa Gonciarka.

Powstałe zdjęcia doskonale opisują założenia kolekcji w świeży i oryginalny sposób, jednocześnie stają się ze sobą spójne i opowiadają dziwną historie o obecnym czasie, emocjach i modzie – dla projektantki stają się dodatkową siłą napędową do dalszych działań, pogłębiają wiarą we wspaniałe osoby i ich pomoc, oraz w to że mimo tego że znaleźliśmy się wszyscy w dziwnej nowej, sytuacji to właśnie zaangażowanie i moda dała nam kilka chwil oddechu i możliwości ucieczki od codzienności.

Kolekcja. crowd. 2020 – w kolekcji widzimy mieniące się materiały – niczym kameleon, który chce się dostosować do otoczenia jednak w nim samym pozostaje wyjątkowy i zauważony; paczworki, dopracowane formy marynarek i unisexowych bluz, kompletów dresowych, wszechobecne dodatki w postaci breloków, plecaków, pasków. Kolorowy wzór to autorską grafiką projektantki, do której inspiracją był tłum ludzi – tłum jako zgromadzenie, chęć zlania się w tłumie, ale jednocześnie zachowania indywidualizmu i chęci wyróżniania się.
Paczwork natomiast ma tu znaczenie dodatkowe jako łączenie różnych emocji, ludzi, osobowości, styli i potrzeb. Kolekcja z założenia miała być bardzo uniwersalna, a jednocześnie pozwalająca wyróżnić się, podkreślić swój styl i indywidualność. Pojawiające się sylwetki ‘zentai full suit body’ mogą być kojarzone z japońską sztuką ubierania się, której celem jest zyskanie anonimowości i wolności.