SUV-ik w dieslu, czyli samochód zamożnego Polaka

SUV-ik w dieslu, czyli samochód zamożnego Polaka
Mercedes.jpg Najchętniej wybierana przez Polaków flagowa limuzyna segmentu premium. W 2015 zarejestrowano 668 nowych egzemplarzy, w tym 134 w wersji AMG za ponad 800 tys. zł.
Zamożni Polacy kochają SUV-y i to nie tylko te niemieckie. Z najdroższych limuzyn ubóstwiają Mercedesa klasy S i wielką sympatią darzą Volvo. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się o naszych motoryzacyjnych gustach dzięki analizie wyników sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2015 roku?
Volvo
Volvo XC60 – najchętniej kupowany samochód segmentu premium w Polsce. W roku 2015 zarejestrowano w naszym kraju 2859 egzemplarzy szwedzkiego SUV-a. 97 proc. z silnikiem wysokoprężnym.

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce rośnie z roku na rok, a układ sił wśród marek i modeli zmienia się niemal niezauważalnie. W naszym kraju od lat króluje Skoda, którą równie niezmiennie goni Volkswagen. Octavia, Fabia i Golf to trzy najchętniej kupowane nowe samochody osobowe w roku 2015. Nuda… Nieco ciekawiej prezentuje się struktura sprzedaży samochodów marek premium. To najszybciej rosnąca i najbardziej stabilna część polskiego rynku nowych samochodów osobowych. W końcu powszechnie wiadomo, że kiedy jest dobrze, sprzedaż drogich aut rozkwita, a kiedy źle – to i tak radzą sobie one lepiej niż pozostałe. Trzeba jednak zaznaczyć, że jedynie (a może aż?) co dziesiąty sprzedawany w Polsce samochód należy do segmentu premium. W 2015 roku zarejestrowano nieco ponad 40 tys. pojazdów z wyższej półki, a to tyle, co wszystkich modeli samej tylko Skody.

Ulubione samochodowe marki premium w Polsce

Od 6 lat zaszczytne pierwsze miejsce wśród samochodowych marek premium dzierży BMW. O drugą pozycję łeb w łeb walczą Audi i Mercedes-Benz. W 2015 roku Audi musiało uznać niewielką przewagę konkurenta z gwiazdą w logo i zadowolić się trzecią lokatą wśród najpopularniejszych marek premium. Walkę z wielką niemiecką trójką próbuje nawiązać Volvo, ale raczej nieprędko dogoni rywali. Za Volvo mamy ogromną przepaść w liczbie sprzedanych egzemplarzy i Lexusa, który systematycznie pnie się w górę. Za Lexusem kolejna przepaść i pozostali mniejsi gracze z w miarę zbliżonymi wynikami. Najbardziej niszową spośród popularnych marek premium w Polsce pozostaje Jaguar z 267 sprzedanymi samochodami w 2015 roku przy 9552 zarejestrowanych nowych BMW.

lexus
Lexus NX – japoński przebój na polskim rynku samochodów premium. W 2015 zarejestrowano 1424 egzemplarze.
SUV pogania SUV-a

O ile w pierwszej 15. najchętniej rejestrowanych modeli marek popularnych mamy zaledwie 3 SUV-y, o tyle w przypadku samochodów klasy premium jest ich aż 8. Bardziej zamożna część naszego społeczeństwa uwielbia jeździć SUV-ami. To właśnie SUV najlepiej podkreśla status społeczny. W przypadku prawie wszystkich marek premium najchętniej kupowanymi modelami z gamy są właśnie SUV-y i crossovery. I to nie jeden, ale dwa modele – mniejszy i większy. Z tej tendencji wyłamuje się jedynie Mercedes-Benz, który w 2015 roku sprzedał w Polsce najwięcej klasy C. Można się domyślać, że posiadanie trójbryłowego Mercedesa to w naszym kraju w dalszym ciągu większa nobilitacja niż jazda SUV-em.

Jak SUV to od Volvo i Audi albo…

Polscy kierowcy (podobnie jak europejscy) upodobali sobie Volvo XC60, które kolejny rok z rzędu okazało się najchętniej kupowanym nowym samochodem segmentu premium w Polsce. Ceny auta zaczynają się od 140 tys. zł. Zaraz za nim znajduje się średni SUV od Audi, czyli Q5, kosztujący od 143 tys. zł. Oba modele w obecnej formie są na rynku już od dobrych 9 lat, a to cała epoka w motoryzacji, nie wpływa to jednak na ich popularność. Trzecie miejsce to według mnie prawdziwy przebój – SUV (crossover) Lexusa – NX. Auto przebojem wdarło się na rynek, a w 2015 roku z wynikiem 1424 sprzedanych egzemplarzy stało się pierwszym w historii segmentu premium w Polsce japońskim samochodem w czołówce sprzedaży. Warto odnotować ten fakt.

audi
Audi Q5 – drugie pod względem popularności auto segmentu premium w Polsce. W 2015 roku zarejestrowano 1803 nowe egzemplarze. 94 proc. z silnikiem wysokoprężnym.
Najpopularniejsze z najdroższych

Spośród teoretycznie najdroższych flagowych limuzyn polscy kierowcy najchętniej wybierają Mercedesa klasy S. W 2015 roku zarejestrowano aż 668 egzemplarzy. To dużo, jeśli weźmiemy pod uwagę, że na drugim i trzecim miejscu mamy Audi A8 (133 egzemplarze) oraz Porsche Panamerę (94 egzemplarze). Wszystkie te wartości i tak bledną, gdy spojrzymy na liczbę rejestracji używanych egzemplarzy BMW serii 7 na poziomie 1600.

Tekst: Michał Sztorc (PremiumMoto.pl)
Zdjęcia: producenci

 

Written By
More from loungemag
7 nowych trendów kulinarnych na 2018
Nic nie trwa wiecznie! Zwłaszcza mody przemijają szybko, nawet może za szybko bo nagle...
Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *