Zamożni Polacy kochają SUV-y i to nie tylko te niemieckie. Z najdroższych limuzyn ubóstwiają Mercedesa klasy S i wielką sympatią darzą Volvo. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się o naszych motoryzacyjnych gustach dzięki analizie wyników sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2015 roku?
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce rośnie z roku na rok, a układ sił wśród marek i modeli zmienia się niemal niezauważalnie. W naszym kraju od lat króluje Skoda, którą równie niezmiennie goni Volkswagen. Octavia, Fabia i Golf to trzy najchętniej kupowane nowe samochody osobowe w roku 2015. Nuda… Nieco ciekawiej prezentuje się struktura sprzedaży samochodów marek premium. To najszybciej rosnąca i najbardziej stabilna część polskiego rynku nowych samochodów osobowych. W końcu powszechnie wiadomo, że kiedy jest dobrze, sprzedaż drogich aut rozkwita, a kiedy źle – to i tak radzą sobie one lepiej niż pozostałe. Trzeba jednak zaznaczyć, że jedynie (a może aż?) co dziesiąty sprzedawany w Polsce samochód należy do segmentu premium. W 2015 roku zarejestrowano nieco ponad 40 tys. pojazdów z wyższej półki, a to tyle, co wszystkich modeli samej tylko Skody.
Od 6 lat zaszczytne pierwsze miejsce wśród samochodowych marek premium dzierży BMW. O drugą pozycję łeb w łeb walczą Audi i Mercedes-Benz. W 2015 roku Audi musiało uznać niewielką przewagę konkurenta z gwiazdą w logo i zadowolić się trzecią lokatą wśród najpopularniejszych marek premium. Walkę z wielką niemiecką trójką próbuje nawiązać Volvo, ale raczej nieprędko dogoni rywali. Za Volvo mamy ogromną przepaść w liczbie sprzedanych egzemplarzy i Lexusa, który systematycznie pnie się w górę. Za Lexusem kolejna przepaść i pozostali mniejsi gracze z w miarę zbliżonymi wynikami. Najbardziej niszową spośród popularnych marek premium w Polsce pozostaje Jaguar z 267 sprzedanymi samochodami w 2015 roku przy 9552 zarejestrowanych nowych BMW.
SUV pogania SUV-a
O ile w pierwszej 15. najchętniej rejestrowanych modeli marek popularnych mamy zaledwie 3 SUV-y, o tyle w przypadku samochodów klasy premium jest ich aż 8. Bardziej zamożna część naszego społeczeństwa uwielbia jeździć SUV-ami. To właśnie SUV najlepiej podkreśla status społeczny. W przypadku prawie wszystkich marek premium najchętniej kupowanymi modelami z gamy są właśnie SUV-y i crossovery. I to nie jeden, ale dwa modele – mniejszy i większy. Z tej tendencji wyłamuje się jedynie Mercedes-Benz, który w 2015 roku sprzedał w Polsce najwięcej klasy C. Można się domyślać, że posiadanie trójbryłowego Mercedesa to w naszym kraju w dalszym ciągu większa nobilitacja niż jazda SUV-em.
Jak SUV to od Volvo i Audi albo…
Polscy kierowcy (podobnie jak europejscy) upodobali sobie Volvo XC60, które kolejny rok z rzędu okazało się najchętniej kupowanym nowym samochodem segmentu premium w Polsce. Ceny auta zaczynają się od 140 tys. zł. Zaraz za nim znajduje się średni SUV od Audi, czyli Q5, kosztujący od 143 tys. zł. Oba modele w obecnej formie są na rynku już od dobrych 9 lat, a to cała epoka w motoryzacji, nie wpływa to jednak na ich popularność. Trzecie miejsce to według mnie prawdziwy przebój – SUV (crossover) Lexusa – NX. Auto przebojem wdarło się na rynek, a w 2015 roku z wynikiem 1424 sprzedanych egzemplarzy stało się pierwszym w historii segmentu premium w Polsce japońskim samochodem w czołówce sprzedaży. Warto odnotować ten fakt.
Najpopularniejsze z najdroższych
Spośród teoretycznie najdroższych flagowych limuzyn polscy kierowcy najchętniej wybierają Mercedesa klasy S. W 2015 roku zarejestrowano aż 668 egzemplarzy. To dużo, jeśli weźmiemy pod uwagę, że na drugim i trzecim miejscu mamy Audi A8 (133 egzemplarze) oraz Porsche Panamerę (94 egzemplarze). Wszystkie te wartości i tak bledną, gdy spojrzymy na liczbę rejestracji używanych egzemplarzy BMW serii 7 na poziomie 1600.
Tekst: Michał Sztorc (PremiumMoto.pl)
Zdjęcia: producenci