Nie słuchano władz – więc zadzwoniły do mamy [kampania społeczna]

Nie słuchano władz - więc zadzwoniły do mamy [kampania społeczna] 1

Ponad 3000 samochodów ciężarowych przekracza granicę z Norwegią każdego dnia. Wiele z nich przybywa z Europy Wschodniej. Zagraniczni kierowcy nie są przyzwyczajeni do surowych warunków panujących na norweskich drogach i są trzykrotnie bardziej narażeni na wypadek. Wielu z nich otrzymuje również zbyt niskie wynagrodzenie, gdyż nie są świadomi swoich praw. Norweskim władzom nie udało się nawiązać dialogu z tymi kierowcami. Musiały zadzwonić do mamy.

 

– Jesteś taki chudy. Nie wiem, co mam ci gotować, żebyś przytył.
– Nie przesadzaj – odpowiada Łukasz Gorzynik (33) z Krosna, patrząc z pewnym zwątpieniem na mamę, Annę Gorzynik, która siedzi na miejscu pasażera w jego ciężarówce.
– Tylko płakał i nie chciał jeść. To był dramat, wspomina Anna patrząc z miłością na dziecięcą fotografię syna. Mama Łukasza została zaproszona przez norweskie władze, aby pobyć z synem w jego pracy w Norwegii.
Anna jest gwiazdą w nowym filmie promującym kampanię norweskich władz. Mają one nadzieję, że matka pięciorga dzieci pomoże sprawić, aby warunki pracy i jazdy w Norwegii były bezpieczniejsze i lepsze dla kierowców z zagranicy w Norwegii.

 
Chcemy pokazać, że możecie nam zaufać
Jeden z trzech kierujących pojazdami ciężarowymi w Norwegii jest kierowcą zagranicznym. Większość z nich pochodzi z Europy Wschodniej. Co dziennie norweską granicę przekracza 3000 samochodów ciężarowych. Norweskie władze wraz z uczestnikami życia gospodarczego stworzyli kampanię pt. Mamma presenterer (Mama przedstawia) w celu podniesienia świadomości wśród zagranicznych kierowców i ich pracodawców na temat szczególnych przepisów i warunków jazdy w Norwegii. Mama Łukasza gra główną rolę w tym filmie.
– Celem kampanii jest poinformowanie o warunkach pracy i podróżowania po drogach w Norwegii. Ważne jest również, aby pokazać zagranicznym kierowcom, że mogą zaufać tutejszym władzom, mówi Ingrid Finboe Svendsen, dyrektor Państwowej Inspekcji Pracy, która jest jednym z uczestników kampanii.

 
Władze pragną lepszego dialogu
Warunki na norweskich drogach są odmienne od tych, do jakich przyzwyczajeni są zagraniczni kierowcy. W Norwegii istnieje również wiele szczególnych przepisów, które muszą poznać. Norweskim władzom trudno jest nawiązać dialog z zagranicznymi kierowcami.
– Jak do tej pory władze miały problem w nawiązaniu kontaktu z kierowcami samochodów ciężarowych z Europy Wschodniej. Dlatego zadaliśmy sobie pytanie: Kogo posłuchają? mówi Finboe Svendsen. Odpowiedź jest oczywista – mamy!

 

%CODE%

 

Trzy razy bardziej narażeni na wypadek
Niewiele istnieje zawodów obarczonych tak dużym ryzykiem wypadku jak zawód kierowcy zawodowego. 14 % firm transportowych w Norwegii doświadczyło wypadków z obrażeniami ludzi przez ostatnie 12 miesięcy zgodnie z raportem badawczym Fafo/TØI. Kierowcy samochodów ciężarowych z Europy Wschodniej ostatnimi laty są znacznie lepiej przygotowani na trudne warunki drogowe podczas norweskich zim zgodnie z danymi Norweskiego Zarządu Dróg (Statens vegvesen). Pomimo tego, zagraniczni kierowcy zawodowi nadal narażeni są trzy razy bardziej na wypadki. Według raportu badawczego Fafo/TØI w Norwegii istnieje około 35 % więcej zabitych w wypadkach drogowych z udziałem samochodów ciężarowych na mieszkańca niż wynosi średnia europejska. Wielu zagranicznych kierowców otrzymuje zbyt niskie wynagrodzenie. Między innymi dlatego że nie wiedzą o swoim prawie do minimalnego wynagrodzenia i diet wykonując transport kabotażowy w Norwegii.
– Zagraniczni kierowcy są ważni dla Norwegii i są tu bardzo mile widziani. Równocześnie Norwegia to specyficzny kraj o śliskich, stromych, krętych i wąskich drogach. Kierowcy pojazdów ciężarowych muszą być dobrze przygotowani, w przeciwnym razie mogą wystąpić niebezpieczne sytuacje. Dzięki tej kampanii mamy nadzieję pomóc przyjeżdżającym do nas kierowcom, mówi Finboe Svendsen.

 

Poniżej znajdują się niektóre specyficzne norweskie przepisy oraz zasady szczególnej ostrożności, które powinni stosować kierowcy samochodów ciężarowych na norweskich drogach.
– Jeżeli wykonujesz transport kabotażowy i/lub mieszany na terenie Norwegii musisz otrzymywać minimalne norweskie wynagrodzenie (78,80 zł/godz) i dietę (146 zł/ dobę).
– Z powodu wymagających warunków drogowych w zimie istnieją szczególne wymagania co do rodzaju opon i stosowania łańcuchów śniegowych dla samochodów ciężarowych.
– Kierowanie pojazdem ciężarowym w Norwegii jest wymagające szczególnie zimą.
– Przepisy unijne w zakresie czasu jazdy i odpoczynku obowiązują również w Norwegii.
– Przy niesprzyjających warunkach pogodowych panują trudne warunki na górskich drogach. Może się zdarzyć, że droga będzie zamknięta lub jazda będzie odbywała się w konwoju. Zapewnij sobie ciepłą odzież, żywność i napoje w samochodzie w czasie podróży. Przed rozpoczęciem podróży przez góry ważne jest napełnienie baku.

 

Gwiazdy filmu
Anna Gorzynik uważa za zaszczyt fakt, iż skontaktowały się z nią władze norweskie, aby mogła pomóc przy tworzeniu lepszego dnia pracy dla kierowców zagranicznych.
– Nigdy nie spodziewałabym się, że ktoś tak daleko uzna, że warto posłuchać tego, co mam do powiedzenia. Jestem zupełnie zwyczajną kobietą. Zostałam bardzo dobrze przyjęta i cieszę się, że mogłam pomóc. Na prawdę podziwiam kierowców ciężarówek, którzy swoją pracą zarabiają na utrzymanie rodziny, mówi Anna.

 
Kocham moje dzieci
Pani Anna od ostatnich 20 lat pracuje w domu spokojnej starości. Ma własne mieszkanie w Krośnie, gdzie ma miejsce dla odwiedzających ją dzieci w wieku pomiędzy 21 a 33 rokiem życia.
– Martwię się zawsze kiedy Łukasz wyjeżdża. Myślę o tym, czy bezpiecznie przyjedzie do domu, czy jest zdrowy, czy go nikt nie napadł albo czy nie dojdzie do jakiegoś wypadku. Jestem mamą, więc to naturalne, że się martwię.

 
Mama bardzo się martwiła
Łukasz pracuje jako kierowca zawodowy od momentu wyjścia z wojska.
– Jesteś sam na drodze, jesteś swoim szefem, pracownikiem, ochroniarzem i specjalistą od planowania. Ale najważniejsze jest, abyś czuł się odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych na drodze, mówi Łukasz. Uważa, że prowadzenie pojazdu w Norwegii jest inne w porównaniu z wieloma innymi miejscami, w których pracował.
– Jeżdżenie po Norwegii jest fantastyczne. Dobre, dobrze oznaczone drogi i fantastyczne widoki. Zupełnie inna atmosfera. Wcześniej byłem wysłany do pracy we Wschodniej Ukrainie. Było to bardzo niebezpieczne. Mama bardzo się o mnie martwiła, wyznaje Łukasz.

 

Więcej od loungemag
Co sprawia, że mężczyzna jest męski, a kobieta kobieca?
„Chłopcy malowani”Co sprawia, że mężczyzna jest męski, a kobieta kobieca? Czy na pewno płeć wszystko determinuje?...
Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *