Renesans broszki animalistycznej

Renesans broszki animalistycznej
Przez ostatnie lata broszka nie pojawiała się w ubiorze i dziś powoli wraca do łask. Być może przyczyną tego był fakt, że wydawała się staroświecka, podobnie jak wąsy i zarost, które po latach wróciły jako nowy trend. Blogerki i influencerki modowe zaczęły wykorzystywać broszkę w nowej roli lansując na instagramie stylizacje z broszką wpiętą w beret, czapkę, chustę, plecak, torebkę. Wśród broszek wyróżnić można ozdoby z motywami kwiatowymi i roślinnymi, broszki w typie kotylionu, rozety, ponadczasowe perełki, a także broszki figuralne, w tym broszki z motywami zwierzęcymi czyli tzw. animalistyka.

Na pewno znacie słynną pszczółkę Gucciego, która stała się ikoną marki. Motyw owada był już wcześniej wykorzystywany. Została umieszczona m. in. w sławnym projekcie perfum Guerlaina „Eau de Cologne Imperiale”, zaprojektowanych specjalnie z okazji ślubu Księżnej Eugenii z Napoleonem III w 1853 roku. Pszczoła symbolizowała cesarza i cesarstwo. I był to symbol pracowitości, armii, wspólnoty i waleczności. Za ten projekt Guerlain dostał tytuł oficjalnego perfumera Jej Królewskiej Mości.

 

W ostatnich latach animalistyka stała się wiodącym trendem. Jego elementy to wężowe nadruki na sukienkach, lamparcie cętki na obuwiu. Trend ten wykreował Alexander Mc Queen. Za pośrednictwem niezwykłej wystawy Savage Beauty w Victoria & Albert Museum w Londynie rozprzestrzenił się globalnie i dotarł do sieciówek. Symbol zwierzęcy począwszy od starożytnego Egiptu pełnił rolę talizmatyczną. Siła, spryt, uroda zwierzęcia miała przynosić posiadaczowi takiego amuletu szczęście i chronić przed złem. Motywy wywodzące się ze starożytności to sokół, skarabeusz i wąż. Aktualnie do tego motywu nawiązuje nowa kolekcja Bvlgari.

 

Historia broszki

W Starożytnym Rzymie broszki pełniły rolę emblematów heraldycznych, których motywy wywodziły się od zwierzęcia symbolizującego dany ród. Podobnie barwy rodowe były przenoszone na biżuterię.

W renesansie pojawia się wenecka biżuteria figuralna z takimi symbolami jak syreny, trytony (męska wersja syreny) popiersia hermowe, lub czarny Maur (Blackamoor), który niedawno powrócił na salony w atmosferze skandalu pod postacią emaliowanej broszki, którą księżniczka Michael of Kent zamanifestowała swoją niechęć do księżnej Meghan Markle, podczas świątecznego bankietu w Pałacu Backingham.

Styl biżuterii XVI-wiecznej to przede wszystkim mityczne postaci i symbolizm zwierzęcy połączony z fantastyką. Okres wiktoriański, związany z panowaniem Królowej Wiktorii (1837-1909) to w biżuterii fascynacja wyprawami kolonialnymi i egzotyką. Pojawia się cała estetyka animalistyczna, ale w nieco makabrycznej wersji. Pancerzyki żuków, motyle, czy wypchane kolibry i małpki. Prawdziwe, wyprawione zwierzęta, niektórych mogą przyprawić o bicie serca, ale to już historia. Natomiast moda wiktoriańska powróciła w latach 70.

XX wieku, a dziś przeżywa prawdziwy renesans jak w kolekcji biżuterii Dolce Gabbana. Zwróćcie uwagę, że Włosi od 4-5 lat lansują modę na broszki dla mężczyzn.

Vintage lat 70. wraca w kolekcjach współczesnych domów mody luksusowej, ale w sieciówkach nie znajdziecie jeszcze broszek. Z tego powodu miłośniczki klasyki sięgają po biżuterię vintage, która jest kopalnią ciekawych wzorów i motywów. Cenią sobie ich unikatowość i niepowtarzalność, a wykonanie i materiały też znacznie różnią się jakością od dzisiejszej produkcji masowej.

Renesans broszki animalistycznej Renesans broszki animalistycznej 1

 

Broszki  były często projektowane przez światowej sławy twórców biżuterii

Takich jak Maurice Bradden projektujący biżuterię dla domu mody Nina Ricci, Marcel Boucher – uczeń Cartiera słynący z projektów niemal trójwymiarowych broszek czy Jean Schlumberger – sławny jubiler Tiffany & Co. To on zaprojektował oprawę do największego żółtego diamentu (Tiffanys’ Yellow Diamond) w formie rajskiego ptaka. Prawdziwą wisienką na torcie w temacie biżuterii Vintage jest to, że są sygnowane. Daje to dodatkową przyjemność z posiadania klasyków.

Ikony wśród broszek animalistycznych to m. in. Pantera i Flaming Cartiera, zaprojektowane specjalnie dla Wallis Simpson amerykańskiej żony angielskiego następcy tronu Edwarda VIII. Biżuteria z motywem pantery jest produkowana przez Cartier do dzisiaj. Stanowi ikoniczny wzór, który na stałe wpisał się w twórczość marki.
Broszka w kształcie flaminga to prezent od księcia Edwarda VIII dla jego żony Wallis Simpson z okazji urodzin. Stworzona w 1940 r. przez projektantkę biżuterii Cartier – Jeanne Touissaint. Wykonana z platyny, wysadzana diamentami, szafirami, rubinami i szmaragdami. Broszka należała do ulubionych ozdób księżnej.

Bransoletka w kształcie pantery – słynna bransoletka stworzona przez Jeanne Touissaint, firma Cartier w 1952 r., dla księżnej Wallis Simpson. Bransoletka o trójwymiarowej formie pantery, wysadzana diamentami i onyksem. W 1987 r. sprzedana na aukcji za 1,27 mln dolarów. W 2010 r. ponownie pojawiła się na aukcji Sotheby’s i została sprzedana za 4,5 mln Funtów. Bransoletka Wallis Simpson zajmuje drugie miejsce na liście najdroższych bransoletek w historii.

Renesans broszki animalistycznej Renesans broszki animalistycznej 2

Zadaniem biżuterii animalistycznej jest personalizowanie naszego looku.
W ciekawy sposób pokazujemy nasze preferencje i zainteresowania. Może mieć charakter nieco ludyczny, czyli przedstawiać naszego pupila, kota lub psa, albo elegancki i wieczorowy, jak w przypadku zoomorficznych broszek w stylu secesji, drapieżnych panter i rajskich ptaków. Trendy te można podzielić na dwa rodzaje – dzikie zwierzęta, tygrysy, owady i domowe pupile, czyli koty i psy.
Renesans broszki animalistycznej Renesans broszki animalistycznej 3Katarzyna Sosenko
Historyk sztuki, kurator wystaw, antykwariusz, kolekcjoner.
Właściciel Sosenko Home Decor, ul. Królewska 16 w Krakowie
Prezes Fundacji Zbiorów Rodziny Sosenków
Więcej od loungemag
Dna marki: Moschino – stylowe szaleństwo
Barbie na wrotkach, zastawa stołowa na garniturze, modelki skrępowane folią z wieszakiem na głowie. Styl marki...
Więcej