Renesans broszki animalistycznej

Renesans broszki animalistycznej
Przez ostatnie lata broszka nie pojawiała się w ubiorze i dziś powoli wraca do łask. Być może przyczyną tego był fakt, że wydawała się staroświecka, podobnie jak wąsy i zarost, które po latach wróciły jako nowy trend. Blogerki i influencerki modowe zaczęły wykorzystywać broszkę w nowej roli lansując na instagramie stylizacje z broszką wpiętą w beret, czapkę, chustę, plecak, torebkę. Wśród broszek wyróżnić można ozdoby z motywami kwiatowymi i roślinnymi, broszki w typie kotylionu, rozety, ponadczasowe perełki, a także broszki figuralne, w tym broszki z motywami zwierzęcymi czyli tzw. animalistyka.

Na pewno znacie słynną pszczółkę Gucciego, która stała się ikoną marki. Motyw owada był już wcześniej wykorzystywany. Została umieszczona m. in. w sławnym projekcie perfum Guerlaina „Eau de Cologne Imperiale”, zaprojektowanych specjalnie z okazji ślubu Księżnej Eugenii z Napoleonem III w 1853 roku. Pszczoła symbolizowała cesarza i cesarstwo. I był to symbol pracowitości, armii, wspólnoty i waleczności. Za ten projekt Guerlain dostał tytuł oficjalnego perfumera Jej Królewskiej Mości.

 

W ostatnich latach animalistyka stała się wiodącym trendem. Jego elementy to wężowe nadruki na sukienkach, lamparcie cętki na obuwiu. Trend ten wykreował Alexander Mc Queen. Za pośrednictwem niezwykłej wystawy Savage Beauty w Victoria & Albert Museum w Londynie rozprzestrzenił się globalnie i dotarł do sieciówek. Symbol zwierzęcy począwszy od starożytnego Egiptu pełnił rolę talizmatyczną. Siła, spryt, uroda zwierzęcia miała przynosić posiadaczowi takiego amuletu szczęście i chronić przed złem. Motywy wywodzące się ze starożytności to sokół, skarabeusz i wąż. Aktualnie do tego motywu nawiązuje nowa kolekcja Bvlgari.

 

Historia broszki

W Starożytnym Rzymie broszki pełniły rolę emblematów heraldycznych, których motywy wywodziły się od zwierzęcia symbolizującego dany ród. Podobnie barwy rodowe były przenoszone na biżuterię.

W renesansie pojawia się wenecka biżuteria figuralna z takimi symbolami jak syreny, trytony (męska wersja syreny) popiersia hermowe, lub czarny Maur (Blackamoor), który niedawno powrócił na salony w atmosferze skandalu pod postacią emaliowanej broszki, którą księżniczka Michael of Kent zamanifestowała swoją niechęć do księżnej Meghan Markle, podczas świątecznego bankietu w Pałacu Backingham.

Styl biżuterii XVI-wiecznej to przede wszystkim mityczne postaci i symbolizm zwierzęcy połączony z fantastyką. Okres wiktoriański, związany z panowaniem Królowej Wiktorii (1837-1909) to w biżuterii fascynacja wyprawami kolonialnymi i egzotyką. Pojawia się cała estetyka animalistyczna, ale w nieco makabrycznej wersji. Pancerzyki żuków, motyle, czy wypchane kolibry i małpki. Prawdziwe, wyprawione zwierzęta, niektórych mogą przyprawić o bicie serca, ale to już historia. Natomiast moda wiktoriańska powróciła w latach 70.

XX wieku, a dziś przeżywa prawdziwy renesans jak w kolekcji biżuterii Dolce Gabbana. Zwróćcie uwagę, że Włosi od 4-5 lat lansują modę na broszki dla mężczyzn.

Vintage lat 70. wraca w kolekcjach współczesnych domów mody luksusowej, ale w sieciówkach nie znajdziecie jeszcze broszek. Z tego powodu miłośniczki klasyki sięgają po biżuterię vintage, która jest kopalnią ciekawych wzorów i motywów. Cenią sobie ich unikatowość i niepowtarzalność, a wykonanie i materiały też znacznie różnią się jakością od dzisiejszej produkcji masowej.

 

Broszki  były często projektowane przez światowej sławy twórców biżuterii

Takich jak Maurice Bradden projektujący biżuterię dla domu mody Nina Ricci, Marcel Boucher – uczeń Cartiera słynący z projektów niemal trójwymiarowych broszek czy Jean Schlumberger – sławny jubiler Tiffany & Co. To on zaprojektował oprawę do największego żółtego diamentu (Tiffanys’ Yellow Diamond) w formie rajskiego ptaka. Prawdziwą wisienką na torcie w temacie biżuterii Vintage jest to, że są sygnowane. Daje to dodatkową przyjemność z posiadania klasyków.

Ikony wśród broszek animalistycznych to m. in. Pantera i Flaming Cartiera, zaprojektowane specjalnie dla Wallis Simpson amerykańskiej żony angielskiego następcy tronu Edwarda VIII. Biżuteria z motywem pantery jest produkowana przez Cartier do dzisiaj. Stanowi ikoniczny wzór, który na stałe wpisał się w twórczość marki.
Broszka w kształcie flaminga to prezent od księcia Edwarda VIII dla jego żony Wallis Simpson z okazji urodzin. Stworzona w 1940 r. przez projektantkę biżuterii Cartier – Jeanne Touissaint. Wykonana z platyny, wysadzana diamentami, szafirami, rubinami i szmaragdami. Broszka należała do ulubionych ozdób księżnej.

Bransoletka w kształcie pantery – słynna bransoletka stworzona przez Jeanne Touissaint, firma Cartier w 1952 r., dla księżnej Wallis Simpson. Bransoletka o trójwymiarowej formie pantery, wysadzana diamentami i onyksem. W 1987 r. sprzedana na aukcji za 1,27 mln dolarów. W 2010 r. ponownie pojawiła się na aukcji Sotheby’s i została sprzedana za 4,5 mln Funtów. Bransoletka Wallis Simpson zajmuje drugie miejsce na liście najdroższych bransoletek w historii.

Zadaniem biżuterii animalistycznej jest personalizowanie naszego looku.
W ciekawy sposób pokazujemy nasze preferencje i zainteresowania. Może mieć charakter nieco ludyczny, czyli przedstawiać naszego pupila, kota lub psa, albo elegancki i wieczorowy, jak w przypadku zoomorficznych broszek w stylu secesji, drapieżnych panter i rajskich ptaków. Trendy te można podzielić na dwa rodzaje – dzikie zwierzęta, tygrysy, owady i domowe pupile, czyli koty i psy.
Katarzyna Sosenko
Historyk sztuki, kurator wystaw, antykwariusz, kolekcjoner.
Właściciel Sosenko Home Decor, ul. Królewska 16 w Krakowie
Prezes Fundacji Zbiorów Rodziny Sosenków