Od paru lat przeżywamy w Europie największy kryzys uchodźczy od czasów II wojny światowej.
Według naszych kryteriów za uchodźcę uważana jest osoba, która uciekła ze swojego kraju z powodów politycznych, etnicznych, religijnych lub genderowych. Powrót może dla niej oznaczać śmierć. Najwięcej uchodźców napływa do Europy z Syrii, Afganistanu i Iraku oraz niektórych krajów Afryki. Prawo i moralność demokratycznych krajów europejskich nakazują zaopiekowanie się uciekinierami. Jednak te zasady spotykają się w wielu państwach ze sprzeciwem obywateli. Na dodatek niektóre rządy wykorzystują te niegodne postawy obywatelskie w kampaniach wyborczych. Nic więc dziwnego, że artyści wrażliwi na niesprawiedliwość i krzywdę społeczną coraz częściej podnoszą temat uchodźcy w swojej sztuce.
Informacja o artyście
Richard Mosse w swojej pracy dokumentalisty i artysty tropi ślady i miejsca ludzkich dramatów. Fotografował zniszczenia w byłej Jugosławii, miasta po trzęsieniu ziemi w Iraku, Pakistanie i na Haiti, opuszczone pałace Saddama Husseina, rdzewiejące wraki samolotów, obozowiska uchodźców i życie rebeliantów w kongijskiej dżungli. Temu ostatniemu tematowi poświęcona została instalacja Enklawa(The Enclave), która reprezentowała Irlandię na Biennale Sztuki w Wenecji.
Richard Mosse wcześniej studiował literaturę i zajmował się filmem. Te doświadczenia wyrobiły w nim umiejętność budowania nieoczywistych narracji i wyobraźnię w kreowaniu całości. W jego pracach istotnym argumentem jest dźwięk. Współpracuje z Benem Frostem, który swoje kompozycje wyprowadza między innymi z dźwięków przynależnych danemu zdarzeniu. Tym samym muzyka staje się częścią dokumentu.
Mosse w wielu pracach używa kamer termowizyjnych. Są one w stanie rejestrować sytuacje odległe nawet o 20 kilometrów. Technika ta jest wykorzystywana w celach militarnych, obserwacyjnych, konstrukcyjnych i medycznych. Nikt się przed taką rejestracją nie ukryje ani nie ukrywa, ponieważ nie jest w stanie dostrzec, że jest obserwowany. Z racji tych zalet kamery termowizyjne są powszechnie wykorzystywane w krajach Unii Europejskiej do kontrolowania ruchu uchodźców. Richard Mosse używa ich do poruszenia sumień Europejczyków i skłonienia nas do głębszego zastanowienia się nad tym nowym wyzwaniem cywilizacyjnym.
Maria Anna Potocka
Wystawa organizowana przez Galerię Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Festiwal Sacrum Profanum i Festiwal Unsound
Wystawa jest częścią programów festiwali Sacrum Profanum i Unsound
Karnety festiwali nie upoważniają do wstępu na wystawę
Patroni medialni Galerii: Radio Kraków, „Le monde diplomatique”, „Lounge”
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
Bunkier Sztuki Gallery of Contemporary Art.
pl. Szczepański 3a, Kraków
www.bunkier.art.pl
Richard Mosse,Incoming
wernisaż: 25.09.2019 (środa), godz. 18
czas trwania: 26.09–31.10.2019
miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, parter