Pokój w szybkim tempie

Pokój w szybkim tempie
fot. Patryk Patynowski
Pojazdowi trudno przypisać “pokojowe” cechy. To sposób jego użycia decyduje o charakterze. Ale czasem kwestie techniczne sprawiają, że (o czym wie niewielu użytkowników samochodów z czterokołowym napędem) pojazd może posłużyć i to pod rygorem obowiązku w działaniach na rzecz obrony pokoju. A mówiąc bezpośrednio – w działaniach wojennych. To nie żart, ale absolutnie poważna sprawa. Armia w razie wojny lub ogłoszenia mobilizacji potrzebuje dodatkowych pojazdów do transportu ludzi i sprzętu. Tym samym przybywa jeszcze jeden powód by starać się o pokój – zachowanie w możliwie dobrym stanie pięknych samochodów, które towarzyszą nam w codziennym życiu.

Do motoryzacyjnych gatunków zagrożonych ewentualną mobilizacją należy Jaguar F-PACE. Ten wprowadzony w poprzednim roku crossover oferuje nowoczesny design, najwyższy komfort, bogate wyposażenie oraz mocne jednostki napędowe. Sztywne nadwozie F-PACE’a wykonane z aluminium jest smukłe, ma znakomite proporcje i nisko poprowadzoną linię dachu. Ponieważ decydujący wpływ na właściwości jezdne auta ma idealny rozkład masy, w prezentowanym tu modelu rozstawiono koła daleko w narożnikach. Bardzo dobry kontakt z podłożem zapewnia z kolei wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu. Ma ono regulowaną siłę tłumienia amortyzatorów zmienianą przyciskiem na konsoli środkowej – dzięki temu w każdych warunkach drogowych pracuje wystarczająco miękko i sprężyście.

Pokój w szybkim tempie Pokój w szybkim tempie 1Takie cechy wręcz odwzorowują naturę imiennika samochodu. Wprawdzie jaguar postrzegany jest jako drapieżnik, ale to przecież głównie nazwa gatunku zwierząt żywiących się mięsem. W przeciwieństwie do innych wielkich kotów, jaguary bardzo rzadko atakują ludzi – można nawet z przymrużeniem (kociego) oka stwierdzić, że są zwierzętami pokojowymi. Aby nie wchodzić zbyt głęboko w te kwestie dodam, że okaz “oswojony” dla mnie przez warszawską firmę JLR Centrum żywił się nie mięsem, a olejem napędowym.
I rozdzielał 8 biegowym automatem pozyskaną z niego energię 240 KM oraz 500 Nm pomiędzy osiami tak, aby jak najbardziej zmniejszyć podsterowność. W  warunkach dobrej przyczepności 90% siły napędowej trafia na koła tylne, a tylko 10% na przód. Jeśli tył zaczyna tracić przyczepność, w ciągu 165 milisekund komputer potrafi przerzucić 50% momentu do kół przedniej osi.

Written By
More from loungemag
All I want for Christmas is… here!
Każdy lubi dostawać prezenty, ale szukanie odpowiedniego prezentu dla bliskich często skutecznie psuje...
Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *