Plusy i minusy inwestowania w oprogramowanie mobilne

Plusy i minusy inwestowania w oprogramowanie mobilne
Plus and minus sign set. Vector illustration

Czy inwestowanie w aplikacje mobilne się opłaca? Sprawdź, jakie są zalety i wady inwestowania z oprogramowanie mobilne dla telefonów i tabletów.

Zalety i wady inwestowania w aplikacje mobilne

Aplikacje mobilne sprawiły, że praktycznie wszystko jest pod ręką. Kolejne instytucje, firmy i urzędy ulegają trendowi zapewnienia stałego, wygodnego dostępu do swoich usług z poziomu urządzeń przenośnych. Ten, kto nie zdecyduje się na taką inwestycję, zostanie w tyle i konkurencja go wygryzie. Ludzie w dzisiejszych czasach oczekują wygody, swobody i oszczędności czasu. Dlatego właśnie tak dużą popularnością cieszą się wszelkie aplikacje bankowe, usługi kasyno online Blik, czy inne oprogramowanie ułatwiające codzienne czynności.

Warto inwestować w aplikacje mobilne, ponieważ przynoszą przede wszystkim korzyści zarówno dla klientów, jak i inwestora. Oczywiście niesie to także pewne ryzyko, ale ostatecznie, jeśli wszystko zostało dobrze przemyślane, zawsze wychodzi się na tym „do przodu”. Dlatego w niniejszym artykule wskażemy kluczowe pozytywne i negatywne czynniki inwestowania w aplikacje mobilne, żeby każdy mógł dojść do konkluzji zgodnej z jego indywidualnym przykładem.

Zalety inwestycji w aplikacje mobilne

Żyjemy w świecie urządzeń mobilnych, które obecnie pełnią w naszym życiu istotniejszą rolę niż klasyczne komputery. Dlatego trudno wyobrazić sobie, żeby inwestycja w aplikację mobilną miała przynieść coś innego niż korzyści. I tak tez jest w rzeczywistości. Możliwość udostępnienia swoich usług za pomocą programu instalowanego na telefonie lub tablecie to ogromna szansa na dotarcie do znacznie szerszego grona odbiorców, co będzie miało istotny wpływ na wyniki finansowe.

Zwiększenie dostępu do odbiorców

Aplikacje pozwalają na bardzo łatwy dostęp do potencjalnych klientów. Idealnym przykładem będzie tutaj oprogramowanie sklepu, które pozwala w kilka chwil wybrać żądany produkt, opłacić i zlecić zamówienie pod wskazany adres. W tej kwestii w Polsce królują:

Allegro,
Amazon,
OLX.pl
Ceneo.
Dzisiaj można śmiało stwierdzić, że inwestycja w aplikację mobilną zwróciła się tym firmom, lub przyczyniła do utrzymania na szczycie najpopularniejszych sklepów internetowych.

Oczywiście poza sklepami internetowymi korzyści osiągają także inne rodzaje firm lub instytucji. Obecnie nikt, kto opanował aplikację bankowości elektronicznej, nie potrafi sobie wyobrazić sobie, żeby przejść do banku, który mu tego nie zapewni. Inwestycja nie tylko pozwoliła utrzymać się konkretnym bankom na szczycie, ale znacząco zmniejszyła koszt prowadzenia banku. Większość z osób korzystających z bankowości mobilnej odwiedza banki tylko, jeśli muszą – całą resztę wykonują z poziomu aplikacji mobilnej. To pozwoliło bankom na znaczące zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w swoich placówkach. Dzięki temu taka inwestycja, nawet jeśli pochłonęła miliony złotych, z pewnością bardzo szybko się zwróciła.

Możliwość wykorzystywania zaawansowanych technologii urządzeń przenośnych

Telefony są wyposażone w szereg różnych systemów, technologii i czujników, które pozwalają korzystać z usług danych instytucji i firm w sposób, jaki normalnie nie byłby możliwy. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Oto kilka popularnych opcji wykorzystania urządzeń mobilnych w celu rozwinięcia możliwości usług danego przedsiębiorstwa:

Technologia Typ aplikacji Sposób użycia
NFC Bankowość elektroniczna Możliwość płacenia prosto z telefonu niczym kartą płatniczą. Wystarczy przyłożyć urządzenie do terminala i potwierdzić w aplikacji bankowej transakcję.
Aparat Transakcje internetowe Czy jest możliwość zdalnego płacenia z telefonu bez NFC? Najnowsza wersja aplikacji Orlen pokazuje, że smartfony potrafią więcej, niż może się nam wydawać. Wystarczy pobrać aplikację Orlen Vitay, skonfigurować funkcję Orlen Pay i można płacić za tankowanie przy dystrybutorze – bez wymogu stania w kolejce do kasy. Wystarczy zeskanować kod QR i potwierdzić płatność z podpiętej karty płatniczej lub korzystając z innej popularnej formy płacenia w Internecie.
Bluetooth Oprogramowanie do obsługiwania inteligentnych urządzeń Coraz więcej ludzi korzysta z popularnych urządzeń inteligentnych, które automatycznie łączą się z telefonami, zbierają dane i zapewniają znacznie lepsze usługi. To wszelkiego rodzaju smartbandy, smartwatche, słuchawki douszne, czy inne przydatne akcesoria. Aplikacja mobilna łączy się z danym urządzeniem przez bluetooth i znacząco rozwija możliwości danego akcesoria.

To zaledwie kilka opcji wykorzystania możliwości technologicznych telefonu do rozwinięcia usług oferty przedsiębiorstwa z wykorzystaniem aplikacji mobilnej. Jednak patrząc na takie rozwiązania, jak płacenie z NFC, czy Orlen Pay, można jasno stwierdzić, że z pewnością część osób pozostanie przy danej aplikacji bankowej lub chętniej będą jeździć na Orlen, bo tak im po prostu wygodnie. To jedynie dowodzi, że skorzystanie z innowacji w tym przypadku się całkowicie opłaciło.

Wady korzystania z aplikacji mobilnych

Mimo że w większości przypadków inwestycja w aplikację mobilną przynosi znaczące korzyści, może się także zdarzyć, że będzie zupełnie odwrotnie. Dlatego planując utworzenie oprogramowania dla swoich usług, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników

Nakłady finansowe

Aplikacja mobilna wydaje się czymś niewielkim, łatwym do stworzenia. W końcu najczęściej ma wagę kilkudziesięciu MB i oferuje kilka pozornie prostych funkcji. Jednak w rzeczywistości koszt utworzenia takiego programu może zaskoczyć, ponieważ jak się okazuje, to coś znacznie bardziej skomplikowanego, niż zaprojektowanie strony internetowej. Cena takiego oprogramowania oczywiście będzie zależała od jego zaawansowania, co można umownie sklasyfikować według następujących kategorii:

proste –  od 50 000 zł do 100 000 zł,
średnio zaawansowane – od 150 000 zł do 220 000 zł,
zaawansowane –  od 300 000 zł do 500 000 zł.
Jak widać, inwestycja jest poważna, więc warto ją dokładnie przemyśleć. Jeżeli na rynku działa już duża konkurencja, to może się okazać, że takie oprogramowanie się nie przebije, a inwestycja okaże klapą.

Dostosowanie do różnych systemów

Problematyczne bywa również dostosowanie do różnych systemów operacyjnych. Na szczęście rynek aplikacji mobilnych się już ustabilizował i aktualnie funkcjonują dwa główne systemy – iOS oraz Android, ale mimo wszystko, jeśli myśli się o optymalnym wykorzystaniu rynku, na którym się działa, to warto stworzyć dwie aplikacje – na obydwa systemy. Wtedy koszt produkcji nieco wzrasta, ale najczęściej zawiera się w produkcji (wymienionego wyżej) średnio zaawansowanego i zaawansowanego oprogramowania.

Wymóg pobrania i zainstalowania

Użytkownicy urządzeń mobilnych nie zawsze mają ochotę instalować kolejne aplikacje. Z kolei te trafiające na nasze urządzenia, są tymi, które rzeczywiście opłaca się używać. Dlatego niekiedy po prostu nie ma sensu inwestować w aplikację, jeśli nie zaproponuje się czegoś, co rzeczywiście przyda się odbiorcy. Czasem warto po prostu poprzestać na stronie internetowej i nie tworzyć oprogramowania, które powieli jej funkcje. Jak wcześniej zostało wspomniane, inwestycja jest duża, a korzyści mogą być niewielkie.

W sklepach z aplikacjami znajdują się miliony różnych programów. Jednak ostatecznie na telefonach i tabletach ląduje kilkadziesiąt z nich. Dlatego warto upewnić się, że proponowana usługa rzeczywiście będzie na tyle atrakcyjna, że jej użytkownicy będą chcieli z niej korzystać.

 

 

 

Więcej od loungemag
Alfabet młodości – tak wyglądała moda w latach 90.
A – Adidasy Inwestujemy w nową wersję Adidasów Gazelle i Tubular, które nosili Kate Moss...
Więcej