Finał 8. Edycji Papaya Young Directors za nami. Jury tegorocznej edycji konkursu przyznało 5 nagród, 4 wyróżnienia oraz 4 nagrody specjalne. Dodatkowo drogą głosowania online został wyłoniony zwycięzca Nagrody Publiczności. Statuetki zostały rozdane 2 lipca podczas Finally:Gala w Parku Sowińskiego, a relację z gali można było obejrzeć na żywo w wybranych miejscach w Polsce i wybranych miastach Europy.
Grand Prix konkursu oraz nagrodę za najlepszy film w kategorii Music Storieszdobył Marcin Kluczykowski za teledysk „Zabawa” do piosenki Krzysztofa Zalewskiego (Catz ‘N Dogz remix).Reżyser, w blisko 5-minutowym video groteskowo przeplata horror i komedię, współtworząc z muzyką ciekawy wizualnie koncept. Jak komentuje jury: „Ta praca od eksplikacji po realizację była najbardziej spójna koncepcyjnie, wymagała najmniej feedbacku i najbardziej nas na końcu zaskoczyła dopracowaną i przemyślaną w każdym filmowym elemencie formą”.
Dodatkowe wyróżnienie za montaż nagrodzonego teledysku otrzymał Miron Kundzicz. Spośród filmów w tej kategorii nagrodę specjalną Panavision za najlepsze zdjęcia przyznano autorowi zdjęć i tym samym reżyserowi teledysku do utworu Kayah „Czarna Niedziela” – Michałowi Sierakowskiemu.
W kategorii Vertical Branded Stories by Facebookpierwsza nagroda powędrowała do Mariany Martinez za film dla marki Durex „Trampoline”.Klip w kreatywny i humorystyczny sposób przekazuje często pomijany i bagatelizowany temat tabu związany z doborem odpowiedniego rozmiaru prezerwatyw. „Trampoline” otrzymał również nagrodę specjalną Lunapark. Film został doceniony za przedstawienie zwyczajnej chwili, która metaforycznie oddaje zmagania ludzi w tej dziedzinie życia.
Film „Bedtime Stories” dedykowany marce Durex w reżyserii Jiří Horenský’ego,zdobył pierwsze miejsce w kategorii Branded Stories. W nawiązującym do swojego tytułu filmie, reżyser ukazuje różne odcienie intymności przedstawiając seks jako coś znacznie głębszego niż wyłącznie fizyczne zbliżenie. Jury doceniło tutaj niezwykłą wrażliwość reżyserską, pokazanie różnorodności, wielości potrzeb i wielu wymiarów przyjemności oraz nietuzinkową podróż, pozwalającą odczuć zmysłowość w wielu formach. Podkreślono również czułość w pracy z aktorami, która zaowocowała doświadczeniem prawdziwej intymności na ekranie.
Kategoria Branded Storiesobfitowała w tym roku w nagrody i wyróżnienia. Nagrodę specjalną Heliografu za szczególną wrażliwość wizualną dla tandemu reżyser i autor zdjęć otrzymali Mikołaj Piszczan i Miłosz Sawicki oraz Stefan Żółtowski za film „Pics or it didn’t happen”zrealizowany dla marki SAMSUNG. Nagrodę tę otrzymali również Zuzia Sorówka i Paweł Grabarek za film dla marki Durex “Wolność na naszych zasadach” Wyróżnienia za reżyserię otrzymali Nils Hansen za film reklamowy marki Audioteka „A Forgotten World”oraz duet Ola Hulbój & Michał Toczek za film „Żyłka czy plecionka?”zrealizowany dla marki Tyskie.
Najlepszym filmem w debiutującej w tym roku kategorii Vertical Women’s Stories by Facebookokazała się wyreżyserowana przez Barę Halířová animacja „Chained”.Krótka animacja 2D
w wymowny sposób przedstawia misję kolektywu Kuchinate, który pomaga afrykańskim kobietom szukającym azylu w Tel Avivie. To film pokazujący drogę kobiety: od utraty własnego domu, przez rozpacz, konieczność pokonania strachu i wreszcie znalezienie pomocy w nowym miejscu, gdzie może ona odbudować poczucie bezpieczeństwa, odnajduje swój krąg wsparcia. Jury pokreśliło, „umiejętne wykorzystanie pionowego kadru, które dopełnia historię przedstawiona na ekranie. Animacja jest wykonana ręcznie, w kontrze do, zwykle szybko edytowanych, filmów na stories. Ta precyzja i dbałość o detal urzekła jurorów, a twórczyni udowodniła, że w social mediach można tworzyć sztukę przez duże S.”
Nagrodę specjalną ATM za najlepszą produkcję przyznano duetowi Karolina Fronik & Nadia Szymańska za „Lekcję historii”stworzoną dla fundacji Kosmos dla Dziewczynek. Wyróżnienie za casting i pracę z aktorami przy tej samej produkcji otrzymali Miłosz Sawicki, Karolina Fronik i Nadia Szymańska.
Nagrodę Publiczności przyznano Gabrieli Baran i Mieszkowi Hajkowskiemu za film dla marki DPD “Dotarło? Dotarło!”.
W tym roku udział w konkursie Papaya Young Directors zgłosiło 1248 osób – o 573 więcej niż
w poprzedniej edycji. Artyści przesyłali aż 1645 prac, z czego 30 procent pochodziło z zagranicy – między innymi z Portugalii, Niemiec oraz Francji. Do finałowego etapu dostało się 31 prac, które oceniało ponad 100 przedstawicieli i przedstawicielek agencji reklamowych, specjalistów i specjalistek ze świata filmu, kultury i sztuki.
Papaya Films to społeczność producentów i twórców. Społeczność otwarta i egalitarna. Podzielamy te same wartości i od lat wspólnie tworzymy firmę, w której chcemy pracować. Z roku na rok jest nas coraz więcej, rozwijamy biura w Warszawie, Londynie, Nowym Jorku i Lizbonie — jesteśmy różni, ale łączy nas kreatywność i otwarte umysły.
Przez 15 lat zrealizowaliśmy ponad 1000 kampanii reklamowych w 24 krajach. Każda produkcja to zaangażowanie, emocje i doświadczenia, które nas wzmacniają i o których pamiętamy przy kolejnych projektach.
Robienie filmów to nasza pasja, a poza komercyjnym projektami realizujemy ją także dzięki autorskim produkcjom: Papaya Films Original Series & Papaya Films Presents Stories. Są to niezależne projekty, w ramach których tworzymy wartościowy content, będący częścią społecznej refleksji i naszym udziałem w dyskusji nad zmieniającą się rzeczywistością. Dzięki tym inicjatywom twórcy z całego świata mają okazję pokazać swój punkt widzenia za pomocą języka filmu.
Z zapałem wspieramy młodych – od 8 lat organizujemy konkurs Papaya Young Directors, który niezmiennie gromadzi debiutujące talenty reżyserskie. Dzięki PYD młodzi twórcy mają szansę rozwinąć skrzydła, udoskonalić swoje umiejętności i z sukcesem wkroczyć w świat reklamy.
Papaya Young Directors
8 lat konkursu Papaya Young Directors to: wsparcie 45 Partnerów Głównych, ponad 120 ekspertów ze świata filmu i reklamy zaangażowanych w roli jurorów i mentorów, ponad 170 warsztatów i 120 wyprodukowanych filmów. A co najważniejsze – kilkudziesięciu twórców wprowadzonych do branży. Organizatorem konkursu jest Papaya Films – wiodący polski dom produkcyjny z biurami w Warszawie, Lizbonie, Londynie i Nowym Jorku.
Partnerami Głównymi trwającej edycji są: Audioteka, BMW Polska, DPD, Durex, Facebook, IKEA, Kayax, Link4, McDonald’s, Multikino, Samsung Electronics Polska oraz Tyskie, a także fundacje: Camera Femina, Kosmos dla dziewczynek oraz Kuchinate – African Refugee Women’s Collective.
Partnerzy konkursu: ATM System, Adgreen, CPC Brand Consultants, Girls in Film, Heliograf, MakOnLine, Lunapark, Panavision, Ströer oraz Tidal.