W dniach 21–23 października br. w krakowskim Kinie Kijów odbędzie się Nano Film Festival – międzynarodowy festiwal, będący przeglądem krótkometrażowej twórczości fabularnej, otwarty na wszelką twórczość filmową poczynając od filmów, które powstały w szkołach filmowych, a na offowej twórczości kończąc. Festiwal stwarza twórcom przestrzeń do debiutu – krótka fabuła to pierwszy krok w drodze do długiego metrażu.
Idea
Dziś powstaje dużo krótkich fabuł. Kręcą profesjonaliści, studenci, fani, hobbyści, amatorzy. To produkcje realizowane w szkołach filmowych jako dyplomy, w ramach konkursów czy specjalnych projektów lub niezależnych inicjatyw. Są i komedie, i dramaty, i gatunki wymykające się definicjom. Popularność krótkich fabuł rośnie i będzie rosnąć. Twórcy często umieszczają je w Internecie, docierając do szerszej publiczności. Krótkometrażowy film fabularny staje się lustrem współczesności, co wcale nie znaczy że to forma łatwa i oczywista.
Zapytałem kiedyś mojego profesora, sławnego reżysera Wojciecha Hasa, co to jest krótki film fabularny. I czym różni się od długiego? W Szkole Filmowej w Łodzi pod jego opieką robiliśmy właśnie takie krótkometrażowe etiudy. Has długo milczał po tym pytaniu. Sądziłem, że odpowiedź mistrza rozwieje moje studenckie dylematy. W końcu burknął pod nosem: Ni pies ni wydra, coś na kształt świdra… To było dawno temu, przed cyfryzacją i internetem. Czasy się zmieniły. Świder nabrał znaczenia. Opowiedzieć obrazami coś krótko, a jednocześnie sensownie jest nie lada sztuką. Tylko nielicznym udaje się zrobić krótki film-świder, który wwierca się w głowę widza i daje do myślenia”.
Robert Gliński, dyrektor artystyczny Festiwalu
Cel
Celem festiwalu jest inicjowanie i propagowanie nowatorskich działań kulturalnych ze szczególnym uwzględnieniem sztuki filmowej zarówno wśród twórców jak i jej odbiorców. Festiwal jest okazją do zaprezentowania dokonań młodych twórców, adeptów szkół filmowych, twórców offowych, stwarzając im możliwość zaprezentowania efektów ich pracy na dużym ekranie, rozmowy z publicznością i twórczej wymiany myśli, wychodząc tym samym poza ramy konkursu z nagrodami.
Miejsce
Kraków to prawdziwa ostoja kultury, miasto przyciągające kreatywne dusze, artystów, filmowców. Na każdym rogu odbywają się przeróżne wydarzenia kulturalne, festiwale, w tym również filmowe. Ranga Krakowa pozwala nam stworzyć prawdziwą międzynarodową platformę edukacyjną dla młodego, nowego kina – bez barier ekonomicznych charakteryzujących profesjonalną fabularną twórczość filmową.
Wymiar edukacyjny
Jak zrobić dobry film? Za co? Czym krótka fabuła różni się od długiej? Jakie elementy obrazu tworzą konwencję? Jeden punkt zwrotny czy dwa? Na te i inne pytanie odpowiedzi poznamy podczas spotkań twórców z publicznością, które poprowadzi sam dyrektor artystyczny.Ponadto odbędą się warsztaty dla początkujących oraz masterclass, których przedmiotem będzie muzyka filmowa. Będą prowadzone przez Tomasza Gąssowskiego, doświadczonego kompozytora i reżysera „Barażu”.
Dyrektor artystyczny
Robert Gliński – reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, wykłada reżyserię w Szkole Filmowej w Łodzi i w Gdyni. Były rektor Szkoły Filmowej w Łodzi (2008–2012). Urodził się 17 kwietnia 1952 roku. Studiował architekturę na Politechnice Warszawskiej (1971–75), potem reżyserię w Szkole Filmowej w Łodzi (1975–80). Wyreżyserował 12 filmów fabularnych, ponad 20 teatrów telewizji. Pracował także w teatrach dramatycznych w Warszawie, Poznaniu, Rzeszowie, Gdyni, gdzie wyreżyserował łącznie 14 przedstawień. Do najgłośniejszych jego filmów fabularnych należą: Niedzielne igraszki, Wszystko co najważniejsze, Cześć Tereska, Kamienie na szaniec, a ostatnio Zieja.
Więcej informacji na temat festiwalu znajdziecie na stronie wydarzenia: www.nanofilmfestival.com