Ludzkie decyzje i ich wpływ na społeczeństwo

Ludzkie decyzje i ich wpływ na społeczeństwo

Już od dłuższego czasu zauważalne jest to, że nasze decyzje lub innych osób mogą mieć wpływ na społeczeństwo. W hazardzie przykładem tego może być choćby darmowe gry hazardowe owoce, zaś w polityce wprowadzenie zasiłków socjalnych, protesty poszczególnych jednostek. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, jak ludzkie decyzje mają wpływ na społeczeństwo.
Za każdą decyzją stoi człowiek

Dziś media, polityka, zarządy sieci sklepów stoją de facto za wyborami społeczeństwa. W przypadku samych sklepów wiele o emocjach, decyzjach i wpływie na społeczeństwo mówi ekonomia behawioralna. Na co dzień zajmuje się ona błędami poznawczymi, które mają mniejszy lub większy wpływ na decyzje ludzi, a przy tym mają znaczenie dla gospodarki. Badania pokazują, że właściciele sklepów, producenci mogą istotnie wpływać na wybory konsumentów i to jedynie z wykorzystaniem prostych rozwiązań. Dlatego też za każdą decyzją stoi dziś człowiek. Jeśli mamy do czynienia z wykupywaniem danego produktu, wielką popularnością, to możemy wiedzieć, że była to decyzja jednej osoby lub grupy kilku menedżerów.

Konsumencie wybory

Nie da się ukryć, że najlepszym przykładem tego, jak możemy mieć wpływ na mniejszą lub większą grupę jest podejmowanie decyzji konsumenckich. Świetnie obrazuje to promocja na Świeżaki w sieci sklepów Biedronka. Wprowadzenie maskotek, które można otrzymać za darmo za zebrane naklejki było jedną z najlepszych strategicznych decyzji na rynku w ostatnim czasie. Marketingowcy od Biedronki powinni za to otrzymać medale. Całą Polskę ogarnęła moda na Świeżaki. A przecież otrzymanie kolejnych naklejek wiązało się z kupowaniem często niepotrzebnych rzeczy czy dopłacaniem do rachunku kilku złotych, aby otrzymać następną naklejkę. Uzbieranie przez rodzica całego albumu i odbiór maskotki powodował, że następnego dnia cała klasa w szkole czy przedszkolu widziała dziecko ze Świeżakiem i jeszcze bardziej zapragnęła swego pluszaka. Można zatem powiedzieć, że wielu rodziców stało się przedłużeniem decyzji Biedronki, przez co wywierało wpływ na sąsiadów, członków rodziny. Przecież często na jednego Świeżaka zbierało się kilka czy kilkanaście osób. Podobnych akcji było i zapewne jeszcze wiele pojawi się na naszym rynku.

Rosa Parks – jedyna decyzja ma znaczenie

Przejdźmy jednak do spraw znacznie poważniejszych. Lata 50. w Stanach Zjednoczonych to wciąż okres segregacji rasowej. W autobusach dostępne były wtedy miejsca dla białych i czarnoskórych. Ci drudzy w razie zajęcia wszystkich miejsc dla białych mieli obowiązek zwolnienia swego miejsca dla tych pasażerów. Jednak 1 grudnia 1955 roku Rosa Louise McCauley (Parks) odmówiła tego. Została zabrana na policję i umieszczona w areszcie. Następnie zasądzono jej grzywnę, której odmówiła zapłaty. Zwróciła się do Sądu Najwyższego, który pod koniec 1956 roku uznał, że segregacja rasowa w autobusach jest niekonstytucyjna. W międzyczasie przez blisko rok doszło do oficjalnego bojkotu autobusów miejskich, a w wielu miejscach USA rozpoczęto walkę o zniesienie segregacji. Można zatem powiedzieć, że jedna decyzja Rosy w autobusie miała realny wpływ na kulturę, społeczeństwo i historię Stanów Zjednoczonych.

Podobnych przypadków mamy znacznie więcej. Na krajowym podwórku można choćby wspomnieć o Solidarności. Kiedy w sierpniu 1980 roku zwolniono w stoczni gdańskiej Annę Walentynowicz, związek zawodowy rozpoczął strajk w celu przywrócenia jej do pracy. Następnie z całego tego ruchu powstała Solidarność, która nie tylko przyczyniła się do poważnych zmian w kraju, lecz także miała spory wpływ na upadek Bloku Wschodniego.

Więcej od loungemag

Test. Volvo model V40 CC

Kojarzycie taką reklamę, w której trzeby było wybrać dwie z trzech cech usługi? Volvo modelem...
WIĘCEJ