Lounge Magazyn - Wysokiej jakości magazyn lifestyle'owy. Bezcenny
  • o lounge
  • reklama
  • kontakt
  • archiwum lounge
    • Lounge 2022
    • Lounge 2021
    • Lounge 2020
    • Lounge 2019
    • Lounge 2018
    • Lounge 2017
    • Lounge 2016
    • Lounge 2015
    • Lounge 2014
    • Lounge 2013
    • Lounge 2012
    • Lounge 2011
    • Lounge 2010
    • Lounge 2008/2009
  • Polityka prywatności
  • Art+Culture
    • Design
    • Fotografia
    • Muzyka
    • Filmy/seriale
    • Książki
    • Sztuka
    • Teatr
  • Lifestyle & more
    • Podróże
    • Wellness
    • Sexlife
    • Biznes+ IT
    • Technolounge
  • Moda
    • Modowe newsy
    • Prawo mody
    • sesje
  • Uroda
    • kosmetyki
    • recenzje
    • Wywiad
  • Kulinaria
    • Kulinarne newsy
    • Przepisy
    • Bar
  • Moto
  • lounge blog
lounge-blog3 października 20198 października 2019

Logo odwrotnie proporcjonalne [Anna Górska-Micorek]

Logo odwrotnie proporcjonalne [Anna Górska-Micorek]
Każdy z nas zna takie loga, które potrafi bezbłędnie odtworzyć w wyobraźni, słysząc zaledwie nazwę marki. Dla mnie są to na przykład Coca-Cola, Chanel czy Disney. Są też takie symbole, na którymi muszę pomyśleć. Wiem, że Empik ma w znaku graficznym jakiś przecinek, ale w którym miejscu? Nie mam pojęcia, chociaż potrafię przypomnieć sobie nawet specyficzną czcionkę.

W przypadku tych znaków, jestem dość mocno przywiązana do szaty graficznej. Gdyby Empik postanowił przenieść przecinek znad „i” (przypomniałam sobie), wzbudziłoby to we mnie niepokój. Porównywalny z tym, który czułam, gdy moja mama zmieniła Vegetę na inną przyprawę. Być może znacie to uczucie – wiecie, że coś jest inaczej, ale nie do końca potraficie zlokalizować o co chodzi. Można by więc pomyśleć, że dla osób takich jak ja rebranding marki będzie wizualną traumą. Okazuje się jednak, że nie zawsze.

Ostatnio głośno zrobiło się o nowej identyfikacji wizualnej marki Kazar. Widząc odświeżone logo, pomyślałam „No fajne, ale właściwie jak wyglądało stare?”. Musiałam je sobie „wygooglać”. Zmiana jest istotnie wyraźna, chociaż niedrastyczna – sama nazwa została graficznie uproszczona. A znak – litera K – zyskał zupełnie nowy, fantazyjny kształt, splecionych ze sobą dwóch liter. (Warto tu jednak zauważyć, że i ten symbol ma de facto prostszą w odbiorze formę, składającą się z mniejszej ilości elementów.)

Dobrze jest, gdy za rebrandingiem marki stoją faktyczne argumenty. Najczęściej chodzi o to, że stare logo się przeterminowało, a nowe ma odświeżyć markę. Może być też jednak tak, że producent chce objąć znakiem inne towary lub usługi. Dla już zarejestrowanego znaku towarowego takie rozszerzenie byłoby niedopuszczalne. Rebranding jest więc dobrą okazją, żeby na przykład producent kaloszy „rozszerzył” zakres ochrony znaku towarowego na awionetki. (Chociaż może nie być to najlepszy pomysł.)

Rebranding może także coś komunikować odbiorcom.

W przypadku Kazara chodziło o to, aby podkreślić bliską relację marki z konsumentami. Relację, której symbolem mają być właśnie splecione litery K.

Cały proces aktualizacji identyfikacji wizualnej marek zdaje się w ostatnich latach funkcjonować w myśl zasady „mniej znaczy więcej”. Loga poddawane są znacznym uproszczeniom. Czcionki stają się bardziej surowe, proste. Warto przyjrzeć się na przykład znakom Balmain, Burberry czy Balenciagi, które to marki rebranding mają już za sobą. Nie można nie zauważyć, że w gruncie rzeczy, wszystkie nowe znaki wyglądają dość podobnie. Jest tak z uwagi na użycie czcionek bezszeryfowych w każdym z wymienionych przypadków. Tego wzoru chciała chyba uniknąć Zara, ale pech (?) chciał, że grafik projektujący nowy znak wybrał dokładnie tą samą czcionkę co designerzy Harper’s Bazaar.

 

Zdarzają się też przykłady rebrandingu radykalnego.

Jak w przypadku YSL, czy raczej SLP. (Śmiem twierdzić, że skrót się nie przyjął – po jego wpisaniu w wyszukiwarce pierwsze wyniki to Systemy Logistyczne Przedsiębiorstw i Strażacka Liga Piłkarska.) Hedi Slimane uznał jednak, że zmiana Yves Saint Laurent na Saint Laurent Paris odświeży wizerunek marki. Unowocześni równocześnie jej estetykę (monsieur Yves robił to wprowadzając na salony garnitury dla kobiet, Slimane wyprowadził z logo szeryfy). Wierni fani marki oczywiście oburzyli się. Nie bardziej jednak niż wtedy, gdy Slimane zrezygnował z akcentu w nazwie marki Celine (a teraz niech pierwszy rzuci kamieniem ten, który pamięta, czy znak akcentu był pochylony w prawo czy w lewo).

Ostatnio, im bardziej fantazyjna i „wypasiona” jest sama marka, tym prostszy wybiera znak towarowy.

Taka innowacja nie pozostaje jednak bez konsekwencji w sferze prawnej. O ile w przypadku słownych znaków, zmiana wyłącznie sposobu ich zapisu, czcionki, koloru nie ma żadnego znaczenia, ponieważ sama warstwa słowna nie ulega zmianie, o tyle, w przypadku znaków graficznych, nowe logo oznacza konieczność zgłoszenia go, jeśli chcemy, aby faktycznie był on chroniony. Wyobraźcie sobie na przykład, że Ralph Lauren zamiast gracza polo umieściłby na koszulkach gracza quidditcha – nowy znak nie miałby ochrony na podstawie udzielenia prawa na stary. Rejestracja daje bowiem tę ochronę w zakresie wyznaczonym zgłoszeniem. Co dzieje się z poprzednim logo? Znak nieużywany przez okres 5 lat może stracić ochronę (nie spotka to starego dobrego YSL, które wciąż jeszcze można zobaczyć na kosmetykach czy torebkach).

Mniej znaczy naprawdę więcej, w co najmniej więcej niż jednym znaczeniu. Nowe, „skromniejsze” logo to także więcej papierkowej roboty. Nie opłaca się jej jednak zaniechać, szczególnie w przypadku marek renomowanych. Jeśli ktoś ubiegnie nas w rejestracji znaku towarowego, którego chcemy używać, może nas czekać kolejny rebranding – tym razem przymusowy.

Anna Górska-Micorek 
Facebook Twitter Pinterest
LinkedIn Email
loungemag
Autor
loungemag
Więcej od loungemag
Energia Nowego Orleanu
Trombone Shorty, czyli Troy Michael Andrews, to jeden z najbardziej popularnych artystów amerykańskich poruszających...
Więcej

Może Ci się również spodobać

Inspiracja, głupcze!
27 lutego 2021
Inspiracja, głupcze!
Mecenasi mody [Malwa Wawrzynek]
24 maja 2019
Mecenasi mody [Malwa Wawrzynek]
Komórkomania [Michał Massa Massior]
8 sierpnia 2016
“Nie wierzę w liczby” [Michał Massa Mąsior]
Foto-Plastik-On [Michał Massa Mąsior]
10 listopada 2018
Pasja [Michał Massa Mąsior]
Ekshibicjonizm 2.0 Ekshibicjonizm 2.0 [Tobiasz Kujawa] 1
15 listopada 2017
Ekshibicjonizm 2.0 [Tobiasz Kujawa]
Kiedy uciekać od „specjalisty”?
29 października 2019
Kiedy uciekać od „specjalisty”?
Oskariada Oskariada, czyli o maczyzmie [Oskar Bachoń] 2
29 marca 2018
Oskariada, czyli o maczyzmie [Oskar Bachoń]
Wojna, pokój, opinia, komentarz [Tobiasz Kujawa]
7 grudnia 2017
Wojna, pokój, opinia, komentarz [Tobiasz Kujawa]
Nie ma Harel bez Krakowa
30 sierpnia 2021
Nie ma Harel bez Krakowa
Poprzedni artykułNajwiększe święto branży beauty- 40. Kongres i Targi LNE!
Następny artykułCzy “Less” to naprawdę “More”?

NAJNOWSZE WYDANIE

Ad

Najopularniejsze

  • Luksusowe prostytutki, dyskrecja jest najważniejsza
    Luksusowe prostytutki, dyskrecja jest najważniejsza
  • TikTok – wciąż niewielu wie, o co w nim chodzi
    TikTok – wciąż niewielu wie, o co w nim chodzi
  • Naturystą być, czyli plusy i minusy plażowej nagości.
    Naturystą być, czyli plusy i minusy plażowej nagości.
  • 9 niezwykłych perwersji sexualnych. Zobacz czy którąś masz?
    9 niezwykłych perwersji sexualnych. Zobacz czy którąś masz?
  • 10 największych przysmaków Malty
    10 największych przysmaków Malty
  • Joanna Kuchta - insta, wirtualne życie i feminizm
    Joanna Kuchta - insta, wirtualne życie i feminizm
  • Do Tunezji po seks - #tbt
    Do Tunezji po seks - #tbt
  • Fetysze: Konsensus bólu i przyjemności
    Fetysze: Konsensus bólu i przyjemności
  • By gotować po włosku trzeba poznać kulinarne rzemiosło Italii [wywiad z Justyną Czekaj-Grochowską]
    By gotować po włosku trzeba poznać kulinarne rzemiosło Italii [wywiad z Justyną Czekaj-Grochowską]
  • Placek a’la chaczapuri z kurczakiem, czerwoną kapustą i sosem paprykowym [przepis]
    Placek a’la chaczapuri z kurczakiem, czerwoną kapustą i sosem paprykowym [przepis]
More Stories
Ekotyki! Powitanie jesieni z naturalnymi kosmetykami!
wydarzenia, Uroda, Wellness
Ekotyki! Powitanie jesieni z naturalnymi kosmetykami!

o nas

Lounge Magazyn

Lounge Magazyn to wysokiej jakości bezpłatny miesięcznik lifestyle'owy, dostępny w wersji drukowanej i elektronicznej.

STRONY

  • archiwum lounge
  • kontakt
  • Lounge 2017
  • Lounge 2018
  • Lounge 2019
  • Lounge 2020
  • Lounge 2021
  • Lounge 2022
  • o lounge
  • Polityka prywatności
  • reklama

Szukaj

©Lounge Magazyn 2018 | by MadMen Sp. z o. o.
Back to top
This website uses cookies
Ważne: kontynuując przeglądanie naszych stron, akceptujesz politykę stosowania plików cookies.

Wiem, dajcie mi spokój Reject Jestem z kosmosu - wytłumaczcie o co chodzi
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT