Kasyno i sztuka. Co mają ze sobą wspólnego?
Jak można połączyć ze sobą takie pojęcia jak kasyno i sztuka? Ale wiele światowej klasy kasyn wie jak.
Większość kasyn ma do dyspozycji sporo narzędzi, które pozwalają przyciągnąć nowych klientów, a tym samym podnieść poziom i prestiż samego lokalu. A sama sztuka to ta sama metoda i przyjrzyjmy się, jak dokładnie ją wykorzystać.
Jak pokazują statystyki, a także praktyka samych wielkich kasyno online– stawianie na samą sztukę, pracę wielu metrów zawsze okazuje się sukcesem. A w konsekwencji można zaangażować się w sztukę, co może być miłym bonusem dla wszystkich gości.
Tematyka
Nierzadko twórcy slotów online szukają inspiracji w książkach, postaciach literackich i bohaterach powieści. Mogą one w takiej czy innej formie trafić do obrazów i postaci slotów w kasynie online. Na przykład w kasyno online blik można znaleźć tematyczne automaty do gry. Również w wielu dzisiejszych kasynach online można znaleźć wiele innych przykładów połączenia ze sztuką – są to automaty do gry poświęcone starożytnym imperiom. Są to między innymi dynastia Ming, epoka wikingów i Sparta. Na uwagę zasługują również sloty, które zostały stworzone o postaciach historycznych. Dużo maszyn o odkrywcach: Kolumbie, Marco Polo i innych. A ile jest slotów o starożytnym Egipcie, z jego pismami, kulturą i odkryciami. Jest tu wiele do odkrycia.
Sztuka w domach hazardu
Dlatego też większość domów hazardu ozdabia swoje wnętrza znanymi i nieznanymi dziełami sztuki, a także udostępnia miejsce na wystawy prywatnych kolekcji. Często urządzają nawet luksusowe galerie arcydzieł sztuki pięknej, współpracując z takimi muzeami jak Ermitaż czy słynne Muzeum S. Guggenheima. Często nowoczesne kasyna organizują wystawy antyków, rarytasów i kreacji o bogatym dziedzictwie historycznym. W szczególności można wymienić wystawę poświęconą słynnemu wrakowi statku Titanic, na której wystawiono ponad 250 obiektów i elementów dekoracyjnych.
Zostały one wydobyte z dna morza, w miejscu, gdzie znajdował się wrak słynnego liniowca. A wszystko to bez uwzględnienia bogatego już wnętrza domu hazardu który w swoim wystroju zawiera wiele przedmiotów z epoki starożytnych egipskich faraonów.
Jim Gentleman, starszy wiceprezes w agencji marketingowej SKG z siedzibą w Las Vegas, ma wiele osobistych doświadczeń z klientami, którzy przyciągają potencjalnych gości dziełami sztuki. Jednym z nich, jak mówi, jest kasyno Aria, które – zdaniem eksperta – posiada znaczącą kolekcję sztuki z unikatowymi dziełami.
Nierzadko zdarza się, że niektóre domy gier wykorzystują określone dzieła sztuki do tworzenia i promowania własnej marki, zwłaszcza w porównaniu z konkurencją, dając odwiedzającym nowe doznania i emocje.
To on w swoim wystąpieniu zauważył jej progresywność, która znajduje wyraz także w utworach. To właśnie to kasyno stanowi swoją przestrzeń dla wielu artystów.
Taką politykę Cosmopolitana podkreślają jego hasła, Sztuka i Las Vegas jak przeciwieństwa się przyciągają, czy na przykład Sztuka dla klientów. A Galeria P3 Studio Casino pomogła przełożyć te hasła na rzeczywistość. Ten ostatni znajduje się na 3 piętrze kasyna. Wielu zwiedzających ma możliwość samodzielnego uczestniczenia w jego tworzeniu.
Dlatego galeria aktywnie przyjmuje wielu rzeźbiarzy i artystów, projektantów cyganerii i fotografów mody oraz wszystkich tych, którzy pracują poza ustalonymi, tradycyjnymi gatunkami i stylami sztuki. Na przykład można pomyśleć o metrze Davida Sancheza Boura, któremu przypisuje się instalację Metasonic. Opisuje je jako połączenie architektury i struktury, czasu i przepływu dźwięku w jedną całość. Wielu gości kasyna zostało zaproszonych bezpośrednio przez samego rzeźbiarza i brało czynny udział w jego tworzeniu.
Ale warto wspomnieć, że Cosmopolitan to nie tylko obrazy na ścianach; projektanci kasyna wykorzystują również cyfrową, nowoczesną technologię interaktywną i wystawiają współczesne instalacje artystyczne. Jest to dość rzadka kombinacja w świecie domów gier, jednak wszystko to idzie w parze z ich nazwą i marką.
Sztuka piękna
Kasyno Bellagio w Las Vegas było pierwszym, które otworzyło własną galerię, prezentującą sztukę piękną. Wydarzenie to miało miejsce w 1998 roku na Las Vegas Strip, a inne domy hazardu, w tym The Venetian, przyjęły później tę praktykę. Wenecjanin miał odwagę podjąć się takiego eksperymentu i podpisał partnerstwo z Muzeum S. Guggenheima. Guggenheima i w rezultacie słynny już Ermitaż Guggenheima otworzył swoje drzwi dla publiczności. W latach 2001-2008 odbyło się w nim 10 wystaw, w których główną ozdobą są próbki malarstwa klasycznego.
Wystawa ta nie cieszyła się jednak dużym zainteresowaniem zwiedzających, podobnie jak powierzchnia wystawowa. A po pewnym czasie kasyno postanowiło nie przedłużać umowy z muzeum, po czym zostało ono przeniesione do Nowego Jorku. Wszyscy miłośnicy i wielbiciele turystyki kulturowej chcą oglądać wystawy, na których obrazy i rzeźby mieszają się z nową wiedzą i technologią. Jednak w samym Muzeum Guggenheima takie połączenie nie było możliwe. Muzeum pokazywało po prostu obrazy, co jest przyczyną niepowodzenia projektu ze strony L. Lumpkina, który pełni funkcję dyrektora wykonawczego samego Muzeum Sztuki w Vegas.
Zarządcy The Venetian postanowili nie powtarzać takich wpadek w przyszłości. I odpowiednio, kasyno nie ma galerii sztuki. Ale aktywnie rozwijająca się jest interaktywna wystawa – jej tematyka poświęcona jest geniuszowi Leonarda da Vinci.
Rzeczywiście, ci, którzy nie zgadzają się z wystawą, obwiniają kasyno za takie rozrywkowe podejście do pamiątek i dziedzictwa przeszłości, ponieważ kasyno Luxor ma wystawę egipskich antyków na wystawie.
A jednak wystawa poświęcona geniuszowi Da Vinci przypadła do gustu zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Dzieje się tak dlatego, że zwiedzający mogą dostać w swoje ręce dzieło mistrza na podstawie jego planów. Ale to nie znaczy, że tradycyjne dzieła sztuki nie mogą współistnieć z kasynem. Ważne jest połączenie właściwych proporcji i właściwych celów, jakie postawili sobie właściciele kasyna.
To właśnie połączenie kasyn i dzieł sztuki może prowadzić do nieprzewidywalnych rezultatów. Muzeum Hermitage Guggenheima zostało zamknięte, ponieważ nie uzyskało wystarczającego ruchu turystycznego, że tak powiem. Z tego samego powodu zamknięto galerię sztuki w kasynie Wynn i zamieniono ją na sklep Rolexa.
Barokowy Smak Wilna w Pałacu Paców.
Jak mówi wielu ekspertów, ludzie nie jadą do Vegas dla dzieł sztuki; chcą gier i rozrywki. Można jednak wyodrębnić niewielki procent osób, które odwiedzają Borgatę – ich zainteresowania nie ograniczają się do hazardu. Ci, których stać na pokój za 200 dolarów lub więcej, są również zainteresowani kulturą i dziełami sztuki. Interesują się grami i komunikacją kulturową.
W domach gier nie trzeba tworzyć ogromnych galerii czy przeznaczać dużych powierzchni na nowoczesne instalacje – płótna i rzeźby oraz inne dzieła sztuki mogą wkomponować się w całość wnętrza. Wzmocniłoby to egzotykę kasyna i zainteresowałoby każdego, kto ma słabość do sztuki, nie rozpraszając uwagi.
Przykładem jest centrum konferencyjne Wynn Casino. W lobby znajdują się obrazy Davida Guidery oraz konie z brązu autorstwa znanego na całym świecie rzeźbiarza Stefana Weissa. Każdy, kto zechce usiąść w Terrace Point Cafe, może zwrócić uwagę na żyrandol autorstwa Gustave’a Eiffela, rzeźbiarza, który zaprojektował słynny punkt orientacyjny w Paryżu. A we foyer tej samej placówki znajduje się ceramiczna rzeźba autorstwa Vailli Frey.
To właśnie ruch w odpowiednim momencie w tym kierunku, połączenie gry i dzieła sztuki procentuje. Na przykład, domy hazardu takie jak Wynn, Borgata, Bellagio i Aria są w większości skierowane do zamożnych gości, którzy są wyrafinowani w swojej sztuce. Ważna jest zarówno gra, jak i oprawa graficzna. Ale stanowią oni niewielki procent odwiedzających, a wielu nie zapłaci za możliwość oglądania pięknych rzeczy.
Ale jak mówią eksperci, sztuka to droga inwestycja, która jest nastawiona na długi czas. I tak hotele, które praktykują takie podejście, zawsze mają świadomość, że inwestycja nie zwróci się szybko i nie uzasadni się. Raczej starają się wyróżnić z tłumu i stworzyć przyjazne środowisko dla odwiedzających.
Ale nawet tutaj należy wiedzieć, które dzieła sztuki i rzeźby mogą przyciągnąć zamożnych miłośników hazardu. Na przykład dom hazardu Bellagio zorganizował wystawę słynnych jaj Fabergé – luksusu i bogactwa wielkiego imperium. Wystawa jest zwięźle wkomponowana w samo wnętrze domu hazardu, który pierwotnie został stworzony z myślą o kreatywności. Jeśli dobrze się przyjrzeć, nad recepcją Bellagio wisi gęsta kreacja Roberta Rauschenberga, natomiast w restauracji, która notabene nosi imię słynnego Picassa, znajdują się płótna i rzeźby w oryginale stworzone przez wielkich mistrzów.
Początkowo polityka samego domu hazardowego Bellagio zakłada bogaty program rozrywkowy, w którym każdy gość ma styczność z dziełami sztuki. To właśnie kultura jest podstawą jego ideologii, a ta pozwoliła na wprowadzenie kultury do mieszkańców Vegas. To zarówno zwiększy przepływ turystów, jak i podnosi reputację kasyna dla wszystkich mieszkańców Vegas, otwierając dostęp do wielu dzieł sztuki.
Hazard w obrazach
Oto tytuły kilku najsłynniejszych obrazów opartych na temacie hazardu.
● Michelangelo Merisi da Caravaggio’s “The Cardsharps”
Epoka, w której Michelangelo Merisi da Caravaggio tworzył swoje rysunki, daje nam wgląd w rysunki zdradzające zdarzenia hazardowe, obnażające przywary społeczeństwa. Rysunek hazardzistów to wybitny obraz realistyczny z okresu baroku, kamień milowy w karierze artysty. Caravaggio pokazuje scenę drobnego oszustwa karcianego i przedstawia historię naiwnego młodzieńca z wyższych sfer, który wplątuje się w grę karcianą z dwoma karciarzami. Młodszy karciarz ma za sobą zapasowe karty, które jest gotów wyciągnąć na tajemniczy znak starszego karciarza, który stoi za młodzieńcem i zagląda do jego kart, dając znaki swojemu partnerowi. Realistyczna kompozycja z jej istotnym rysem artystycznym, jakim są różne ludzkie emocje, została wykorzystana do pokazania osobliwości życia ulicznego.
● Georges de La Tour’s “The Cheat with the Ace of Clubs”
Artyści tego okresu wykorzystywali hazard jako ostrzeżenie dla widzów, którzy mogą zostać oszukani przez fortunę i wpaść w ręce oszustów. Uważa się, że wspomniany rysunek Caravaggia był inspiracją dla obrazu Georgesa de La Tour przedstawiającego nieuczciwy hazard. Na obrazie La Tour’a mężczyzna otoczony jest trzema damami, z których jedna to kurtyzana będąca bohaterką zamierzonego podstępu. Druga kobieta to jej służąca, która z ukrytą przyjemnością dała młodemu człowiekowi napić się wina, obniżając tym samym jego czujność. Mężczyzna ten jest jednak karcianym oszustem, który stosuje podstępne metody oszukiwania i ukrywa pod pasem dodatkową kartę – Asa trefl – siedząc pół obrócony na krawędzi stołu i wyzywająco demonstrując widzowi swoje oszukańcze zamiary.
● Edvard Munch’s “At the Roulette Table in Monte Carlo”
Jako malarz ekspresjonistyczny, Edvard Munch został zainspirowany przez środowisko klubu pokerowego, aby namalować to arcydzieło i przekazać nastroje i uczucia, a nie konkretne obrazy. Przywołując wspomnienia, Munch przedstawił postacie siedzące przy zielonym suknie i grają w ruletkę. Stosując proste techniki i ponure, ciemne kolory, pokazywał rozpacz, beznadzieję i rodzaj obsesji. Po częstych wizytach w domach karcianych podczas pobytu we Francji, Munch przedstawił siebie na rysunku. Na pierwszym planie, od tyłu, widać postać trzymającą notatnik, zapisującą liczby na kole ruletki. Świat kasyn zawsze fascynował artystę, dlatego stworzył dzieło na podstawie swoich wspomnień i poprzez obserwację zachowań ludzi zanurzonych w hazardzie, badając jak różnie może potoczyć się gra dla każdego z nich.
● Paul Cezanne’s “The Card Players”
Paul Cezanne stworzył serię obrazów, które przedstawiają codzienne czynności hazardowe chłopów w karczmie. Każdy obraz jest niepowtarzalny w wyglądzie i jakości, ponieważ artysta szlifował temat, zmieniał postaci i pracował nad szczegółami, aż stworzył doskonały rysunek przedstawiający codzienne czynności zwykłych ludzi z właściwym artyście monumentalizmem. Piątą pracą, przedstawiającą francuskich chłopów z Prowansji, była ostateczna i najbardziej znana wersja Karciarzy Paula Cézanne’a. Artysta przedstawia dwóch karciarzy niespiesznie rozgrywających partię kart, siedzących przy ordynarnym stoliku w małej kawiarni i palących swoje fajki. Pomimo poczucia spokoju przedstawionych ludzi, Cézanne przekazuje emocje poprzez gesty i mimikę twarzy, pokazując, że każdy może cieszyć się duchem hazardu jako jedynym sposobem rozrywki poza codzienną harówką.
● Cassius Marcellus Coolidge’s “Dogs Playing Poker”
Rysunek Cassiusa Marcellusa Coolidge’a powstał na zlecenie firmy reklamowej Brown & Bigelow, która zamówiła kalendarz promujący firmę produkującą cygara. Seria “Dogs Playing Poker” Coolidge’a składa się z 18 obrazów, ale tytuł “Dogs Playing Poker” nie jest zwykle stosowany do całej serii, ale do najbardziej znanego obrazu, czyli “A Friend in Need”. Artyści przedstawili amerykańskich graczy w postaciach uczłowieczonych psów cieszących się grą w pokera. Ponadto przedstawiono antropomorficzne psy z wyrazistymi pyskami, pijące alkohol i palą cygara, aby oddać atmosferę klubów pokerowych.
Te popularne rysunki hazardowe pokazują, jak hazard może inspirować artystów do przedstawiania ludzkich emocji i ekspresji podczas gry w karty lub ruletkę. Jak widać, każdy z artystów inaczej rozłożył akcenty, ale główną cechą wspólną pomiędzy poszczególnymi rysunkami przedstawiającymi hazard jest emocja, którą wywołują, co sprawia, że sztuka przedstawiająca hazard jest tak efektowna.
Sztuka współczesna
Sam termin sztuka współczesna jest nieostry w ramach współczesnej interpretacji. I jest to termin, którym można określić wiele rzeczy, od klasyków gatunku po niesamowite instalacje D. Hirsta. Sama instytucja jest stylizowana zgodnie z daną epoką lub warstwą kulturową – to również można nazwać sztuką.
Jako przykład weźmy Hard Rock Hotel – nie posiada on żadnych ekspozycji, ale wszyscy jego goście są zanurzeni w atmosferze prawdziwego muzeum muzyki. Ściany obwieszone są czarno-białymi zdjęciami międzynarodowych gwiazd rocka ze złotej ery rock’n’rolla, a wewnątrz kasyna widoczne są instrumenty muzyczne.
Można to również nazwać sztuką, ale to właśnie sprawiło, że marka Hard Rock Hotel stała się sama – jest rozpoznawalna wśród wielu marek. A kiedy kasyna staną się przewodnikami dla sztuki – wielu graczy może zobaczyć coraz więcej wystaw i innych programów i wydarzeń kulturalnych.
Taki trend jest napędzany nowym i rosnącym zapotrzebowaniem pokoleń współczesnych hazardzistów, którzy są zainteresowani zarówno grą, jak i kulturą. I w ten sposób nawet wśród konserwatywnych graczy będzie rosło zainteresowanie kulturą.
Podsumowując
W ostatnich latach dziesiątki kasyn stacjonarnych postanowiły nadać sztuce odpowiednią scenę, pozwalając hazardzistom i klientom na niezapomniane przeżycia. Teraz miłośnicy sztuki nie muszą odwiedzać dusznych galerii, bo istnieje jaśniejsza i bardziej ekscytująca opcja!