Dzień dobrej energii z nowym Jaguarem I-Pace. ELEKTRYFIKACJA SAMOCHODÓW TO KIERUNEK, W KTÓRYM PODĄŻA CAŁY ŚWIAT. TROSKA O ŚRODOWISKO I POSZUKIWANIE ALTERNATYWNYCH ŹRÓDEŁ PALIWA SPRAWIŁY, ŻE PRODUCENCI SAMOCHODÓW W PRZYSZŁOŚCI BĘDĄ PRODUKOWAĆ TYLKO POJAZDY ELEKTRYCZNE. TĘ ŚCIEŻKĘ PRZECIERA JAGUAR, KTÓRY DO 2025 ROKU BĘDZIE CZYSTO ELEKTRYCZNĄ, LUKSUSOWĄ MARKĄ. JUŻ TEJ WIOSNY JAGUAR RAZEM Z ZAPROSZONYMI PARTNERAMI SPRAWDZI, JAK ELEKTRYKI SPISUJĄ SIĘ W MIEJSKIEJ DŻUNGLI.
Proces elektryfikacji samochodów osobowych w ostatnich latach zdecydowanie przyspieszył. Producentom udało się wyposażyć pojazdy w wystarczająco pojemne i wydajne baterie, które gwarantują odpowiednią moc, a przede wszystkim dystans, jaki można pokonać na jednym ładowaniu. Na rynku dostępnych jest już wiele aut z napędem czysto elektrycznym (Electric Vehicle) lub hybrydowym Plug-in (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).
Samochody elektryczne (EV) to pojazdy, w których silnik spalinowy został zastąpiony silnikiem elektrycznym, nie posiadają one także baku paliwa. Zamiast tego są akumulatory, które wymagają ładowania, by zasilać pojazd. Samochody EV można ładować przez zwykłe gniazdo 230 V lub publiczne stacje ładowania. Na jednym ładowaniu taki samochód może pokonać nawet 470 km, dlatego doskonale sprawdzi się zarówno w jeździe po mieście, jak i na dłuższych trasach.
Innym typem są samochody hybrydowe Plug-in (PHEV). Podstawą całego napędu jest silnik spalinowy, a uzupełnia go silnik elektryczny o mocy kilkuset koni mechanicznych. W określonych warunkach samochód jest w stanie przejechać do 50 km, korzystając wyłącznie z jednostki na prąd lub kontynuować podróż w trybie hybrydowym łączącym obydwa rodzaje napędu.
To doskonałe rozwiązanie dla osób, które na co dzień pokonują krótkie dystanse, ale chcą mieć możliwość przejechania dłuższego dystansu od czasu do czasu. PHEV po wyczerpaniu baterii możemy ponownie naładować, podłączając go do źródła prądu.
Przy korzystaniu z samochodów elektrycznych bardzo ważna jest infrastruktura ładująca. W domu można je ładować ze zwykłego gniazda elektrycznego lub wallboxa. W miejscach publicznych takie możliwości dają punkty ładujące. W ostatnich latach w Polsce przyspieszył rozwój infrastruktury.
Obecnie w kraju jest blisko 1 400 ładowarek, z czego 30% to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). W ostatnich dwunastu miesiącach liczba stacji ładujących zwiększyła się o 36%, a do 2025 r. w Polsce może powstać 48 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Jednak już tej wiosny można przekonać się, jak samochody elektryczne spisują się w polskich miastach. W Krakowie, Katowicach i Białymstoku ruszy Dzień Dobrej Energii – gra miejska, w której każdy z uczestników przez jeden dzień będzie przemierzał miasto Jaguarem I-PACE, i wykonywał przygotowane zadania.
Założeniem projektu jest sprawdzenie, jak można wykorzystać samochód elektryczny i hybrydy PHEV do jazdy po mieście, a także podczas weekendowych, rodzinnych wyjazdów. Relacje wszystkich uczestników oraz ich opinie na temat jazdy elektrycznym samochodem będzie można na bieżąco śledzić na stronie oraz na profilach Jaguar w social mediach.
Projekt wpisuje się w przyjętą na początku roku nową strategię Jaguar Land Rover – Reimagine. Opiera się ona na trzech filarach: elektryfikacji, uproszczeniu i zrównoważonym rozwoju. To początek drogi do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 roku. Przygotowane przez Jaguar gry miejskie to także odpowiedź na pandemiczną rzeczywistość.
Koronawirus ograniczył możliwości spędzania wolnego czasu – nieczynne są restauracje, kawiarnie, parki rozrywki i inne atrakcje. Jedyną bezpieczną formą relaksu jest obcowanie z naturą. Mieszkańcy miast na nowo odkryli jej piękno i zdali sobie sprawę, że przez wiele lat zaniedbań pora się o nią zatroszczyć.
Jedną z możliwości poprawy stanu środowiska jest ograniczenie emisji spalin i korzystanie z samochodów elektrycznych. Jak sprawdzą się one w miejskiej dżungli, dowiemy się już niebawem dzięki akcji Jaguara.
fot. Rafal Stanowski / mat. prasowe