Nie da się zrezygnować z historii fotografii, podobnie jak nie można na nowo odkryć Ameryki.
Prawie 200 lat historii fotografii to encyklopedia wiedzy. Fotografia jest aktualnie chyba równie ważna dla kultury co tekst. Zdjęcia pozwalały zmieniać świat. I kto dzisiaj neguje historię obrazowania świata na zdjęciach, nie będzie nigdy dobrze fotografował.
Historia jednej fotografii – 13 kultowych zdjęć według naszej redakcji!
Warto zatem sięgnąć do googli, wyszukać mistrzów, wybrać się do specjalistycznej księgarni z albumami fotograficznymi (niestety, w wielu polskich miastach takich nie ma:) i ogląda, oglądać i jeszcze raz oglądać dobrą fotografię. W zdjęciach mistrzów za każdym razem zobaczysz coś nowego. Poczujesz wypracowaną przez pokolenia estetykę.
Fotograf musi widzieć więcej
„Fotografia nie jest związana z patrzeniem, lecz z czuciem. Jeżeli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz, nigdy nie uda ci się sprawi, aby ludzie patrząc na twoje zdjęcia, cokolwiek odczuwali” te słowa wypowiedział Don McCullin, fotoreporter.
Myślę jednak, że aby móc je zastosować, fotograf najpierw musi widzieć więcej, niż statystyczny Kowalski. Pomyśl, ile ciekawych sytuacji mijasz, nie zauważając ich. Warto zrobić sobie takie ćwiczenie, spróbować obserwować przez jeden dzień wszystko, co nas otacza. Nie wyobrażasz sobie, ile zobaczysz…
Bądź gotowy
Ile razy widziałeś zdjęcie, o którym pomyślałeś – ale on miał szczęście, że akurat przed jego obiektywem wydarzyła się taka sytuacja? Teraz pomyśl, ile podobnych sytuacji sam przeżyłeś? Ile było chwil, które wydawały Ci się niesamowite, ale albo nie miałeś, albo nie wyciągnąłeś aparatu fotograficznego? Teraz idź do kąta, przeproś się ze swoim sprzętem foto i nie zapomnij go jutro ze sobą zabra.
Można się oburzać – przecież są ograniczenia sprzętowe, zawiłości techniczne, reguły kadrowania, manualne ustawienia… Fakt, to utrudnia sprawę. Można te przeszkody jednak krok po kroku pokona. I jeśli uda Wam się zrobić dobre zdjęcie, nikt nie będzie sprawdzał, czy zrobiliście je według reguł, w programie półautomatycznym czy też na „głupim jasiu”. Jak mawiał Ansel Adams, “Nie istnieją reguły opisujące dobrą fotografię, są tylko dobre fotografie”.