Gorąca czerwień w kuchni – dlaczego warto się skusić?

Gorąca czerwień w kuchni - dlaczego warto się skusić?
Tej jesieni spotykam w restauracjach wiele kart o różniącym się menu, a mimo to  dostrzegam w nich dania o podobnym charakterze. Dlaczego?  Dominują potrawy w wielu odcieniach, ale ich znaczna większość  rodzi się z głębokiej czerwieni. Bo to kolor magiczny, nie tylko w miłości, ale jakże ważny na talerzu dla nas samych..

Kolor tego, co jemy, nie powinien grać tylko pod dyktando naszego zmysłu estetycznego. Być może nie wiesz, ale pod każdym kolorem naszych warzyw czy owoców kryją się wyjątkowe właściwości zdrowotne. Dlatego jesienią sięgajmy po czerwone warzywa, one zasilają nasz organizm w dobrą kondycję, dbając o nasze zdrowie.

Takie warzywa jak papryka, pomidor, burak czy rzodkiewka powinny gościć w naszej kuchni na co dzień. Trzymajcie się zasady – im czerwieńsze tym zdrowsze szczególnie dla serca.

Czerwone warzywa zawierają barwnik (organiczny związek chemiczny) z grupy karotenów – likopen.

Wspomniany likopen jest jednym ze skutecznych przeciwutleniaczy. Posiada niesamowite, a wręcz magiczne właściwości, chroniące organizm przed chorobami układu krwionośnego ale przede wszystkim przed rakiem.  Jego moc pozytywnie wypiera z organizmu zły cholesterol. Dzięki temu wpływa także na zmniejszenie ryzyka zawału serca i innych schorzeń układu krwionośnego.

Największą zawartość likopenu mają pomidory.

Ponieważ likopen lepiej wchłania się po przetworzeniu i po podgrzaniu, zaleca się spożywanie takich produktów jak ketchup, sok pomidorowy czy zupa z pomidorów. Dużą zawartość tego składnika znajdziesz również w owocach dzikiej róży, w czerwonych grapefruitach, a także arbuzach.

Czerwone warzywa rozpieszczają nas nie tylko swoich charakterystycznym i iście jesiennym smakiem. To także ważne dla naszego zdrowia pierwiastki, takie jak np. potas. Jeśli będziemy je regularnie spożywać, nasza dieta zostanie zasilona w „paliwo” niezbędne dla normalnego funkcjonowania serca i układu krwionośnego.

Wyjątkowo bogate w źródło potasu są buraki. Zdecydowanie powinny znaleźć się w naszym menu.  Buraki są niezwykle istotne dla kobiet w pierwszym trymestrze ciąży, ponieważ mają wysoką zawartość kwasu foliowego niezbędnego dla prawidłowego rozwoju płodu. Ale nie tylko buraki cieszą się takim potencjałem. Czerwone warzywa, takie jak papryka czy rzodkiewka to nic innego jak witaminy z grupy B, A i C, także wapń, magnez czy żelazo.

Czerwone warzywa w kuchni to kreatywne kulinaria, dobry smak, a przede wszystkim nasze bezcenne zdrowie.

Jedz je w stałej diecie a zadbasz o swój wygląd i samopoczucie. Dlatego przedstawiam moje propozycje na coś jesiennego i zdrowego prosto z mojego czerwonego serca.

PS Nie zapomnij o czerwonym winie. Mała lampka jest właściwym przejściem z lekkiej na żołądku „czerwieni” w afrodyzyjne „tak” .

 

Karolina Kowalewska