Główne grzechy mody #tbt


Po zsumowaniu wszystkich edytoriali, reklam oraz kolekcji zainspirowanych religią, katolicyzm stanowi najczęstsze źródło inspiracji. Może być to spowodowane kilkoma czynnikami, jednak najprawdopodobniej mimo niezadowolenia Kościoła z każdej nowo powstałej kontrowersyjnej sesji czy kolekcji sprawa w końcu ucicha .W historii mody zdarzały się kolekcje zainspirowane judaizmem, czy islamem, lecz zazwyczaj wiązał się z tym poważny konflikt z instytucją religijną. Karl Lagerfeld w 1994 roku zaprojektował dla domu mody Chanel suknię, na której wyszyte zostały fragmenty Koranu. Protesty wyznawców Islamu doprowadziły do konieczności spalenia kreacji, i co za tym idzie ogromnych strat finansowych.

abbey-lee-kershaw6

Czy korzystanie z religijnych symboli ma dziś jeszcze jakikolwiek sens? Na pewno rozpętanie afery może posłużyć za dodatkową reklamę, choć z drugiej strony tak wielu artystów posługuje się tym samym środkiem wyrazu, iż obecnie trzeba się trochę bardziej napracować, by uzyskać tak samo silny odzew jak kilka lat temu. Z etycznego punktu widzenia nie jest to na pewno szlachetny zabieg i należy spróbować postawić się w sytuacji wiernych, których symbole religijne użyte zostały w komercyjnym celu. Z drugiej strony religia od początku inspirowała artystów, a dla wielu z nich był to również sposób na życie. Na obszarze każdego miejsca religijnego kultu możemy nabyć produkowane masowo w Chinach dewocjonalia, z których przychód przeznaczony jest na wątpliwie zbożne cele. Jeśli spojrzymy na to z tej strony, oburzenie użyciem tematyki religijnej w reklamach zdaje się być delikatnie mówiąc bezpodstawne. Należy zauważyć, że podobnie jak w każdym innym przypadku jedni artyści odwołują się do religii by zaoszczędzić na reklamie, a inni mają w ten sposób coś do przekazania. W wywiadzie dla włoskiego dziennika Dolce & Gabbana zapytani o powód wykorzystywania motywów religijnych w swoich kampaniach reklamowych, oznajmili iż bynajmniej nie chcą nikogo urazić, co więcej za ich pomocą pragną przywrócić dawne wartości i tradycje. Rzeczywiście duet projektantów od lat kreuje tradycyjną włoską elegancję, co widać zarówno w projektach jak i reklamach marki. Bez względu na faktyczny cel artystów, sztukę i modę cechuje swoboda tworzenia, więc łamanie zasad i stereotypów stanowi jej nieodzowny element.

Katarzyna Tarabuła

 

Więcej od loungemag

M.I.A. – Buntowniczka z wyboru [wywiad]

Pochodząca ze Sri Lanki brytyjska wokalistka, autorka piosenek, kompozytorka, producentka, projektantka ubrań, aktywistka....
WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *