Główne grzechy mody #tbt


Lista projektantów zainspirowanych chrześcijaństwem jest niezmiernie długa, lecz postać naszego rodzimego designera zasługuje tu na szczególną uwagę. Arkadius, o którym mowa, jest osobą której w równie szybkim tempie udało się podbić świat mody, co popaść w zapomnienie. Absolwent elitarnego brytyjskiego Central Saint Martins College of Art and Design w swoich projektach odwoływał się do polskiej kultury i sztuki, której religia stanowi nieodłączny element. Jego kolekcja z 2002 roku o przewrotnym tytule „Maryja Dziewica Nosi Spodnie” obfituje w religijną symbolikę, począwszy inspiracji zaczerpniętej od strojów liturgicznych, aż po obraz Matki Boskiej Częstochowskiej. Kolekcja uzyskała wiele przychylnych komentarzy zagranicznej prasy, a jedno z polskich czasopism katolickich porównało projektanta do samego Osamy bin Ladena, który swoim pokazem mody rzekomo dokonał zamachu na Matkę Boską i Jezusa. Zważając na ostatnie wydarzenia w naszym kraju, prawdopodobnie i dziś pokaz spotkałby się z takim samym komentarzem.

47-fullscreen

 

Francuska marka Marithe + Francois Girbaud nie budziła kontrowersji do czasu swojej głośnej kampanii reklamowej z 2005 roku. Reklama, która ukazała się na billboardach przedstawiała oryginalną  interpretację Ostatniej Wieczerzy Leonardo da Vinci, z tą różnicą iż dwunastu apostołów zastąpiły modelki ubrane w stroje z najnowszej kolekcji marki. Nic dziwnego, że pierwsze skargi nadeszły z Mediolanu – miasta, w którym jak wiadomo znajduje się oryginał. Markę oskarżono o obrazę uczuć religijnych oraz o wyśmianie tak ważnego i dramatycznego momentu jakim dla katolików jest Ostatnia Wieczerza. Marithe + Francois Girbaud prawdopodobnie spodziewali się takiego odzewu, gdyż bezzwłocznie podali niebanalne wytłumaczenie swojej decyzji. Projektanci zarzekali się, że ich celem nie była trywializacja religijnych symboli, lecz ukazanie poświęcenia kobiecości w imię równouprawnienia. To niezwykle poetyckie wyjaśnienie nie podziałało jednak na nieugięte włoskie władze i reklamy zostały w oka mgnieniu zdjęte z billboardów. Podobny los spotkał reklamę we Francji – w całym kraju plakaty usunięto w ciągu trzech dni.

Więcej od loungemag

Znamy Chopina gier komputerowych!

Marco Valerio Antonini – włoski kompozytor młodego pokolenia – został zwycięzcą organizowanego...
WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *