Filmowe Strzały Kuby Armaty [Czerwiec]

Drugi film w dorobku duńskiej reżyserki May el-Toukhy okazał się jednym z największych odkryć ostatniego Sundance Film Festival, gdzie otrzymał nagrodę publiczności. Trudno się dziwić, bo to produkcja, która trzyma w napięciu widzów od pierwszej do ostatniej sceny.

Filmowe Strzały Kuby Armaty - Czerwiec

W dużej mierze za sprawą świetnego, precyzyjnego scenariusza, ale też fenomenalnej Trine Dyrholm w roli głównej.

Prowadzi ona w filmie ustabilizowane życie kobiety w średnim wieku. Dwie córki, przykładny mąż, praca w cenionej kancelarii prawnej oraz położony w malowniczym zakątku, na skraju lasu dom. Doświadcza jednak pewnego braku, którego sama nie może do końca pojąć ani zdefiniować. „Pomoże” jej w tym Gustav, nastoletni syn męża bohaterki z poprzedniego związku.

El-Toukhy koncentruje się na niepokojącej, momentami bulwersującej relacji pomiędzy tą dwójką, w intrygujący sposób odwracając powszechnie znaną perspektywę przedstawiania takich historii. W efekcie Królowa kier to świeże, przełamujące tabu i niezwykle odważne kino.

KRÓLOWA KIER
reż. May el-Toukhy
Dania/Szwecja
2019  127’

Premiera:7 czerwca
Ocena: 5/5

Światowa premiera filmu Dextera Fletchera odbyła się na zakończonym niedawno festiwalu filmowym w Cannes. To przewrotne, że na imprezie skupiającej się przede wszystkim na kinie autorskim, to właśnie Rocketmanokazał się jednym z największych przebojów.

A przybyłego na Lazurowe Wybrzeże Eltona Johna witano z honorami godnymi Almodóvara, Tarantino czy Kena Loacha.

To opowieść o pełnym blasku i cieni życiu muzyka, co ważne, przedstawiona bez znieczulenia. Można było mieć wątpliwości, że oto powstaje kolejny cukierkowy biopic, zwłaszcza że pieczę nad produkcją sprawował sam Elton John. Nic bardziej mylnego. Rocketmanto jego szczera filmowa spowiedź, w której nie ucieka od wielu trudnych i kontrowersyjnych tematów ze swojego życia.

Nie popełniono tym samym błędów niedawnego Bohemian Rhapsody. Dotyczy to nie tylko tonu i wymowy filmu, ale też głównego bohatera. Dexter Fletcher, na szczęście, zrozumiał, że w tego typu rolach chodzi o coś znacznie więcej niż jedynie fizyczne podobieństwo. Taron Egerton bije zatem laureata Oscara Ramiego Maleka na głowę, a wykonane przez niego w filmie piosenki brzmią dokładnie tak, jakbyśmy słuchali samego Eltona Johna. Trudno o większy komplement.

 

ROCKETMAN
reż. Dexter Fletcher
USA/Wielka Brytania
2019  121’
Premiera: 7czerwca
Ocena: 5/5

Ostatnimi czasy kino islandzkie ma się znakomicie, czego dowodem kolejne laury na prestiżowych europejskich festiwalach. Jest w tych filmach coś wyjątkowego, odrębnego, organicznego, a jednocześnie uniwersalnego.

Dotyczy to także nowej produkcji Benedikta Erlingssona, znanego w Polsce za sprawą świetnego O koniach i ludziach. Kobieta idzie na wojnęto przebojowa eko-komedia, która zdobyła aż dziesięć islandzkich Oscarów.

Główną bohaterką jest kobieta imieniem Halla (w tej roli znakomita Halldóra Geirharðsdóttir). Mieszka w małym miasteczku, gdzie na co dzień pracuje jakodyrygentka lokalnego chóru, a po godzinach prowadzi drugie życie. Ukrywając się pod pseudonimem „kobieta z gór”, wypowiada walkę potężnemu koncernowi, który stanowi poważne zagrożenie dla islandzkiego środowiska.

W swojej drugiej fabule Erlingsson powraca do tematów zasygnalizowanych w debiucie. Opowiada o nierozerwalnej więzi człowieka z naturą, ale i przekonuje, że kobieta może całkowicie wywrócić do góry nogami świat rządzony przez mężczyzn.

KOBIETA IDZIE NA WOJNĘ
reż. Benedikt Erlignsson
Islandia/Francja/Ukraina
2018  101’

Premiera: 21czerwca

 

Wiecej recenzji Kuby