Female is now

Female is now
W protestach na ulice wychodzą feministki i aktywiści, którzy walczą o równość i swoje prawa. A moda przeplata się z codziennością i jest elementem manifestu swoich poglądów, więc wybrałam dla Was 5 polskich marek, które powinniście znać, jeśli bliskie są Wam idee feminizmu.

Współcześni projektanci przekonują nas, że kobiet nie należy oceniać ani przez pryzmat wysokich szpilek i czerwonej szminki, ani ze względu na t-shirty z rewolucyjnymi hasłami i garnitur w męskim stylu. Pokaz Karla Lagerfelda dla domu mody Chanel z 2014 r. jest kontynuacją wartości marki – wolności, ekspresji, silnej kobiecej osobowości. Podczas paryskiego tygodnia mody modelki przechadzały się po ulicach z transparentami, a kolekcja nawiązywała do lat 60. i 70., które były nie tylko okresem zmian obyczajowych, ale też walki kobiet o własne prawa. A jak jest na polskim rynku? Które marki odnoszą się do idei feminizmu?

MOMU

Female is now Female is now 1

Prostota i feministyczne DNA zawarte w krótkich hasłach i obrazkach wyhaftowanych na t-shirtach to przepis na sukces Momu. Marka angażuje się też w inicjatywy wspierające kobiety, m. in. zaprojektowała limitowany model koszulki dla magazynu G’rls Room.

KAASKAS

Kobiecość w wydaniu Kaaskas jest silna i delikatna zarazem, bo odnosi się do każdej sfery codziennego życia. Kasia Skórzyńska i Julia Skórzyńska-Ślusarek na blogu marki dzielą się historiami kobiet i ich interpretacjami kobiecości. Dzięki temu ubrania wypełnia idea, nie tylko feministyczna, ale równości i demokracji, co jest szczególnie ważne w Polsce biorąc pod uwagę sytuację społeczno-polityczną.

LUCKY SHIRT

Nowa marka Lucky Shirt z kobiecymi haftami na białych koszulach vintage ukradkiem skrada serca i umysły klientek. Czekamy na kolejne interpretacje idei feminizmu!

Female is now Female is now 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POZERKI

Female is now

Niedosłownie, ale z pewnością siebie, luzem i radością z życia oraz dystansem do niego. Prowokacyjnie, ale prawdziwie – to właśnie Pozerki!

ACEPHALA

Female is now Female is now 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nawiązujące do marszów kobiet w czasach sufrażystek i współczesnego Czarnego Protestu nadruki są elementem najnowszej kolekcji Acephala. Ilustracje przygotowała Dorota Pawlicka, artystka, która tematem feminizmu zajmuje się nie od dziś.

Choć to Chanel była prekursorką ruchów feministycznych w modzie (i wyswobodziła nas z gorsetów), to późniejsze dekady wcale nie były w tej sferze mniej aktywne. Lata 80. i 90. to mocno zarysowana damska sylwetka i kobiety wkraczające na wysokie stanowiska w dużych korporacjach. Popkulturowe girlsbandy ze Spice Girls na czele kształtowały młode pokolenia aktywistek, a Kathleen Hanna z Bikini Kill na każdym koncercie promowała idee równości i zgody między płciami. Nie dziwi więc, że wraz z powrotem mody lat 90. ruch kobiet wzmaga się z podwójną mocą. Dziś najbardziej znanymi twarzami kolejnej fali feminizmu są nie tylko topmodelki, takie jak Anja Rubik, ale i znane aktorki: Emma Watson i Natalie Portman.

W Polsce współczesne silne kobiety kształtują świat mody. Nie tylko przez biznesy nastawione na propagowanie idei różnego pojmowania kobiecości i feminizmu, ale przez własne postawy na co dzień. Przyszłość jest dziś nie tylko manifestem na koszulce, ale głosem pokolenia.

Kasia Kwiecień

Więcej od loungemag
Nagą klatkę na okładkę
Nagą klatkę na okładkę.Wiele czasu minęło, od kiedy odsłonięcie kostek czy karku wywoływało skandal. Współcześnie...
Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *