Ekstremalna głodówka – czy warto spróbować?

Ekstremalna głodówka - czy warto na spróbować?
Nasz świat oszalał na punkcie perfekcyjnej, idealnej sylwetki. Każdego dnia internet zasypują setki nowych propozycji, jak w możliwie najszybszy, najłatwiejszy lub po prostu najskuteczniejszy sposób. Niektóre z nich są bardzo ekstremalne i do takich właśnie należy dieta woda. Zobaczcie na czym polega.

Dieta wodna to nic innego jak wyeliminowanie wszystkich produktów z jadłospisu i zastąpienie ich tylko wodą. Nie ma ona ustalonych zasad co do trwania postu. Sugeruje się jednak, że powinien on trać od 24 godzin do maksymalnie 3 dni. Post wodny jest obecnie popularny w naturalnych ruchach zdrowotnych i odnowy biologicznej. Często wymienia się go obok medytacji.

Czy dieta wodna jest bezpieczna?

Jeśli jesteś zdrową osobą, kilka dni postu prawdopodobnie nie zaszkodzi. Jednak nie jest to dobry sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Istnieje duże ryzyko, że jeżeli post będzie przeprowadzany zbyt długo lub przez osobę, której zdrowie lub wiek na to nie pozwala, może stać się bardzo niebezpieczny. Dieta wodna jest szczególnie niebezpieczna dla osób chorujących na cukrzycę, dla ludzi starszych oraz osób poniżej 18 roku życia. Jeśli planujesz post wodny, który będzie trwał dłużej niż 24 godziny, zasięgnij porady lekarza. Rozważ podjęcie postu pod nadzorem.

Jak przejść na dietę wodną?

Post oparty na wypijaniu wyłącznie wody nie jest skomplikowany, ale to nie znaczy, że jest łatwy. Podczas postu nie można spożywać niczego oprócz wody (niektóre formy dopuszczają warzywa lub owoce). Jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj głodówki, zaleca się picie co najmniej dwóch do trzech litrów wody dziennie.

A co jeśli nigdy wcześniej nie stosowałeś żadnego postu? Możesz przygotować swoje ciało, stopniowo zmniejszając spożycie kalorii przez kilka dni zanim go rozpoczniesz.

 

Jak zakończyć dietę wodną?

Jeśli zdecydujesz się na zakończenie postu, ważne jest aby zrobić to stopniowo. Spróbuj oprzeć się pokusie zjedzenia dużego posiłku. Po ograniczeniu spożywania kalorii przez dłuższy czas spożywanie dużych ilości jedzenia może powodować dyskomfort lub nudności. Zamiast tego zacznij od dodania napojów. Może to być mleko lub sok, i stopniowo zwiększaj przyjmowane kalorie, wprowadzając przekąsi i małe posiłki. Trzeciego dnia po poście powinieneś znów być w stanie normalnie jeść.

 

Należy pamiętać, że post pozbawia organizm potrzebnego mu paliwa. Dlatego możesz poczuć się zmęczony i pozbawiony energii. Brak jedzenia może również powodować zawroty głowy, osłabienie lub mdłości. Jeśli objawy te są szczególnie dokuczliwe, przerwij post!

 

Jak działa dieta wodna?

Kiedy organizm nie ma dostępu do węglowodanów, które są jego preferowanym źródłem energii, zaczyna zużywać tłuszcze. Tak więc post może spowodować utratę masy ciała, ponieważ twój organizm zużywa tłuszcz na swoje potrzeby energetyczne. Jednak w momencie kiedy głównym (lub jedynym) pożywieniem jest woda, twoje ciało traci niezbędne składniki odżywcze, których potrzebuje. Krótkoterminowa utrata masy ciała polega w dużej mierze na tym, że z organizmu ubywa dużo wody, a nie tłuszczu. Tracisz więcej mięśni w porównaniu do osób odchudzających się, które stosują dietę o zmniejszonej kaloryczności. Co więcej spadnie również twoja przemiana materii. Oznacza to, że po zakończeniu diety będziesz musiał jeść znacznie mniej, aby utrzymać utratę masy ciała, ponieważ tempo twojego metabolizmu spadnie.

Według Instytutu Żywności i Żywienia oraz amerykańskiej Academy of Nutrition and Dietetics najlepszym sposobem na odchudzanie jest powolny spadek masy ciała, dzięki połączeniu zdrowej diety z ćwiczeniami. Ważne jest również, aby spróbować zmienić niektóre nawyki żywieniowe, takie jak zmniejszenie liczby spożywanych słodyczy i przekąsek.

 

Dieta wodna może pomóc ci zrzucić kilka zbędnych kilogramów, jednak istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że pochodzą one głównie z wody i glikogenu. Ciało zaczyna spalać tłuszcz dopiero w ciągu kilku dni. Istnieje wiele sposobów na to, aby bezpiecznie schudnąć. Najlepiej i najzdrowiej wprowadzić aktywność fizyczną i odpowiednią dietę z ograniczeniem słodyczy i tłustych produktów. Jeżeli jednak zdecydujesz się wypróbować dietę wodną, powinieneś jasno ocenić czy warto ryzykować. Jeśli w jakimkolwiek momencie postu poczujesz się osłabiony, nadmiernie zmęczony, odczujesz zawroty głowy lub stres emocjonalny związany z postem, natychmiast go przerwij.

Źródło