10 powodów, dla których warto jeść ryby.

Dlaczego warto zachęcać do jedzenia ryb?

Mówi się, że “Dzieci i ryby głosu nie mają…”. A jednak ryby mają do powiedzenia bardzo dużo, zwłaszcza w naszej diecie. Nie będę tutaj zagłębiać się w czarną magię: mikrogramy, związki rtęci i tym podobne. Podejdziemy do ryb w sposób dziecinnie prosty.
Dlaczego warto zachęcać do jedzenia ryb?

Ryby – każdy gatunek, jest zdrowszą alternatywą mięsa. Do tego ma wiele innych zalet, których niestety mięso nie posiada. Mają dużo witamin i minerałów, białko dobrej jakości i przede wszystkim kwasy tłuszczowe Omega 3, 6, 9, których w typowo polskiej diecie nie mamy za wiele. Kiedyś te kwasy przyjmowało się w postaci tranu w przedszkolu. Na szczęście teraz możemy je dostać w dużo bardziej przyjemnej postaci, na przykład łososia, halibuta, makreli, czy owoców morza. Sądzę, że nasi dziadkowie wiedzieli tylko, że tran zapobiega przeziębieniom, dlatego w tamtych czasach wszyscy go piliśmy. Tak naprawdę jego działanie (a raczej kwasów omega 3,6,9) jest dużo szersze. Poprawia skórę i paznokcie, koncentrację, zwalcza stany zapalne, wspomaga leczenie bardzo wielu chorób.

Skąd jeszcze można brać kwasy Omega?

Jeśli nie dasz się namówić na jedzenie ryb, kwasy omega znajdziesz również w siemieniu lnianym, orzechach, avocado, olejach, produktach sojowych, pestkach dyni. Jest w czym wybierać.

Jakie ryby jeść na co dzień?

Żeby nie było nudno, jestem za jedzeniem różnych rodzajów ryb. Raz chudych, raz tłustych. Również zjedzenie raz w tygodniu ryby z puszki jest dobrą opcją, zwłaszcza poza domem, bo jest to po prostu wygodne. Ja preferuję ryby tłuste ze względu na dużą ilość kwasów omega, dobry smak. Po takich rybach nigdy nie czuję że coś ciąży mi w żołądku.

Co w przypadku, gdy ktoś jest na diecie? Co z tłustymi rybami?

Tłuste ryby to jedyne tłuste jedzenie polecane przez dietetyków podczas odchudzania. Oczywiście, że takie ryby mają więcej kalorii, ale ich skład jest w tym przypadku dużo bardziej istotny i nie ma przeciwwskazań, żeby jeść je podczas diety.

Na co zwracasz uwagę kupując ryby?

Ryba po złowieniu i wypatroszeniu zostaje świeża przez 10-12 dni, to sporo. Niestety w sklepach wygląda to trochę inaczej- tutaj nie mamy kontroli nad transportem i przechowywaniem, dlatego musimy oceniać ryby “na oko”. Przede wszystkim ich skóra i oczy powinny błyszczeć (mętne oczy ryby mówią, że ryba jest nieświeża). Łuski zawsze powinny przylegać i być gładkie, płetwy rozłożone a nie posklejane, mięso jędrne. Świeża ryba nie śmierdzi rybą ani mułem. Odradzam zakup śnieżnobiałych pang lub tilapii z niepewnego źródła lub w bardzo niskich cenach, bo mogą pochodzić z Wietnamu.

Jeść ryby mrożone?

Czemu nie? Trzeba się tylko liczyć, że pewien procent mrożonki będzie stanowiła woda. Ale jest w czym wybierać: dorsz, łosoś, panga, krewetki, kalmary… mnóstwo.

Owoce morza.

W Polsce na prowadzenie wychodzi krewetka. To dobrze, bo łatwo się ją przyrządza i dobrze smakuje, ale polecam wszystkie owoce morza: w formie saute, sushi lub jako dodatek do paelli. Przygotowałam dla was przepis na krewetki w czosnku i białym winie- opcja szybka, dietetyczna, dobra na kolację (taką przy świecach oraz po treningu!).

  • Ryby są niskokaloryczne, zawierają wyjątkowo zdrowe tłuszcze, które wspomagają pracę mózgu, poprawiają samopoczucie i mogą nawet pomóc w walce z depresją.
  • W rybie jest super-białko. Strawisz je łatwiej niż kurczaka lub czerwone mięso. Będziesz najedzony, a Twój żołądek lekki.
  • Ryby mają bardzo dużo witamin i minerałów, zwłaszcza witaminy A i D, które wspomagają odporność.
  • Kobiety w ciąży powinny jeść ryby. Składniki ryb mają wpływ na wzrok oraz kształtowanie się mózgu jeszcze przed narodzinami. Panie, które karmią piersią powinny jeść makrelę, tuńczyka i sardynki.
  • Jedzenie ryb zapobiega chorobom serca i udarom. Zamiast łykać aspirynę zacznij jeść ryby!
  • Tłuste ryby: łosoś, makrela, halibut doskonale łagodzą stany zapalne w stawach. Jeśli miewasz bóle stawów, nie zwalaj winy na pogodę- zjedz rybę.
  • Dzięki jedzeniu ryby załagodzisz objawy cukrzycy, bo poziom insuliny we krwi zostanie wyrównany.
  • Jeśli cierpisz na astmę lub alergie, regularne jedzenie ryb załagodzi objawy tych chorób.
  • Onkolodzy uważają, że jedzenie ryb ma wpływ na zmniejszenie ryzyka nowotworów.
  • Jedzenie chudych ryb pomoże Ci zrzucić kilka kilo. Czerwone mięso zamień na rybę przynajmniej 2x w tygodniu.

 

Maria Kruczek
Więcej od loungemag

#FROM_FASHION_TO_ART – Polska w kraju kwitnącej wiśni

Wielobarwność Projektantka, w kraju swoich inspiracji zrealizuje pełen kolorów projekt #SHUNGA_GIRLS oraz przedstawi autorską...
WIĘCEJ