BIBLIOTEKA UBRAŃ, czyli sharing economy w modzie

BIBLIOTEKA UBRAŃ BIBLIOTEKA UBRAŃ, czyli sharing economy w modzie 1
Szafy pełne ubrań, nowe technologie i innowacyjne sposoby zakupów sprawiają, że dużo łatwiej jest nam nabywać nowe dobra. Niedawno zafascynowała nas możliwość drukowania ubrań z drukarki 3D w domowym zaciszu, a w kolejce już czekają kolejne pomysły odmieniające nasze garderoby i nawyki konsumenckie.  A co, gdyby odwrócić się, zrobić krok w tył i zamiast tworzyć więcej, wykorzystać to, co już jest?

 

Zero waste i sharing economy w modzie

W oparciu o podstawy sharing economy powstała pierwsza w Polsce Biblioteka Ubrań. Swój początek ma jednak w jeszcze szerszym pojęciu – polityce zero waste, która sprowadza się do tego, że wszystkie rzeczy używane w domu i w pracy mogą być wielokrotnie wykorzystywane na kilka sposobów. Jej skutkiem jest maksymalne zmniejszenie produkcji odpadków. Marta Niemczyńska, jedna z założycielek Biblioteki Ubrań, mówi, że sercem zero waste jest minimalizm i rezygnacja z rzeczy, które są nam niepotrzebne. – Najważniejszą zasadą tego stylu życia jest 3R, tj. reduce, reuse, recycle: redukcja, ponowne wykorzystanie i recykling. Rzeczy są przekształcane i naprawiane, a to, co nie może być już naprawione zostaje oddane do recyklingu. Zero waste uczy podejmowania dobrych decyzji, ogranicza nie tylko produkcję śmieci, ale też wydatki. – podkreśla.

BIBLIOTEKA UBRAŃ BIBLIOTEKA UBRAŃ, czyli sharing economy w modzie 2

 

Dzieląc się, pożyczając, wymieniając i świadcząc usługi, jako nadrzędne stawiamy dostęp do danego dobra nad jego posiadanie. – W ten sposób całkowicie zmienia się nasz sposób myślenia. Wystarczy spojrzeć na dynamiczny rozwój Airbnb, Blablacar czy Ubera – one wszystkie są przykładami ekonomii współdzielenia. – zauważa Agnieszka Zawadzka, współzałożycielka Biblioteki Ubrań.

System współdzielenia funkcjonuje tylko wtedy, gdy spełnione są następujące zasady:

·       niewykorzystany potencjał istniejących dóbr, które dzięki wspólnej konsumpcji są włączone z powrotem do obiegu, np. nienoszone ubrania zgromadzone w szafach,

·       wystarczająca liczba osób, która wierzy w ideę wzajemności, społecznej wymiany,

·       zaufanie pomiędzy nieznajomymi – przedmioty są dzielone lub używane w środowisku obcych sobie ludzi.

Jak widać na wspomnianych przeze mnie wyżej przykładach, dynamiczny rozwój internetu i nowych technologii znacząco wpływa na sharing economy. – dodaje Agnieszka.

Więcej od loungemag
Makijaż w biznesie – pokaż się z pięknej strony
Makijaż w biznesie. Czy wiesz, jak ważne jest pierwsze wrażenie, zwłaszcza w biznesie? Powiedzenie „jak...
Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *