Auta przyszłości będą smart i eko

Auta przyszłości będą smart i eko
Auta przyszłości będą smart i eko. Premiera nowego BMW serii 7 to prawdziwa rewolucja w dziedzinie innowacji motoryzacyjnych. Z Christianem Haririanem, Dyrektorem Generalnym BMW na Polskę, rozmawiamy o ekologii, designie i futuryzmie w pędzącym naprzód motoryzacyjnym świecie.

auta przyszłości Auta przyszłości będą smart i eko 1

 

Poszukajmy synonimów dla samochodów BMW. Luksus, sport, a teraz chyba również ekologia. Dobrze myślę?

  • Wszystkie te elementy są częścią naszego DNA. Radość z jazdy, czyli znana z reklam ‘Freude am fahren’, to nadal nasze pierwszoplanowe hasło, zarówno jeśli chodzi o kierowanie samochodem, jak i podróż na fotelu pasażera. BMW ma dawać radość, zwłaszcza nowa seria 7! Z tym wiąże się nasze rozumienie luksusu. Kluczowa jest również nowoczesna technologia. Dlatego co 7 lat wprowadzamy do gamy naszych modeli, zwłaszcza do flagowej serii 7, mocną dawkę innowacji. Jeśli Pan spojrzy wstecz, w 1994 roku byliśmy na przykład pierwszą marką, która zastosowała w samochodzie nawigację, a kilka lat później – system wspomagający jazdę nocą…

auta przyszłości Auta przyszłości będą smart i eko 2

 

Teraz, kiedy samochody przypominają technologiczne dzieła sztuki, coraz większe znaczenie zyskuje pojęcie ekologii. Nie wystarczy, aby samochód pięknie wyglądał i przyjemnie się prowadził, powinien też jak najmniej ingerować w środowisko. Jak sobie z tym radzi BMW w 2022 roku?

  • Naszym zdaniem nie można mówić dzisiaj o luksusie, o klasie premium, bez dyskusji na temat tego, co określa się słowem ‘sustainability’, czyli zrównoważonego rozwoju. Podchodzimy niego wnikliwie, nie ograniczając się tylko do redukcji emisji dwutlenku węgla. Prześwietliliśmy cały łańcuch naszej produkcji, by spełniał najnowsze standardy ekologiczne i etyczne. Zaczęliśmy od unowocześnienia fabryk, by korzystały z zielonej energii pochodzącej z energii słonecznej i wiatru. Badamy również, w jaki sposób powstają elementy naszych samochodów. Globalny łańcuch dostaw jest stale prześwietlany pod kątem transparentności i jakości. W naszych bateriach nie korzystamy np. z metali ziem rzadkich. Poszliśmy jeszcze dalej – zdecydowaliśmy się znaleźć alternatywę dla skórzanej tapicerki, tradycyjnie kojarzonej z klasą premium. W nowej serii 7 zastosowaliśmy fotele pokryte kaszmirem – spełniają najwyższe standardy dotyczące jakości, a zarazem wpisują się w podejście etyczne.

Jak daleko współczesny przemysł samochodowy dostosował się do gospodarki zamkniętego obiegu? Czyli, mówiąc w skrócie, jak bardzo dzisiejsze pojazdy wpisują się w idee recyklingu?

  • Dziesięć, piętnaście lat temu wszystko musiało być ‘bling bling’, im bardziej błyszczące i rzucające się w oczy, tym lepiej. W ostatnich latach nastąpiła diametralna zmiana. Mówimy o nowej interpretacji słowa luksus. Naszym zdaniem współczesny produkt wpisujący się w ten segment musi być zgodny z ideą zrównoważonego rozwoju – i nie jest to myślenie życzeniowe, ale oczekiwanie klientów. Dlatego w Norwegii najlepiej sprzedają się samochody elektryczne i takie modele BMW tam właśnie promujemy. W tej dziedzinie również staramy się wyznaczać trendy. Podam przykład: elementy użyte w elektrycznym modelu iX zostały wyprodukowane ze starych sieci rybackich wyłowionych z morza.

Ekologia stanowi ogromne wyzwanie, ale współczesne samochody to również prawdziwe cacka designu. Jak istotna jest ta dziedzina dla konstruktorów BMW, zwłaszcza flagowego modelu 7?

  • Projektując nową „siódemkę” postanowiliśmy wywołać małą rewolucję. Nadaliśmy naszej flagowej limuzynie zupełnie nowy kształt, wpisując się w aktualne trendy designu. Zbieramy wiele pozytywnych recenzji, usłyszałem nawet słowa „nie muszę już rozglądać się za niczym innym, teraz BMW serii 7 to topowy luksus”. Traktuję to jako ogromny komplement, bo pokazuje, że wchodzimy do ligi samochodów super luksusowych.

auta przyszłości Auta przyszłości będą smart i eko 3

Mam wrażenie, że choć jesteście firmą z tradycją, sięgającą drugiej dekady XX wieku, znacznie częściej eksponujecie swoją fascynację tym, co dopiero nadchodzi. Czy pewnego rodzaju futuryzm jest wpisany w DNA bawarskiej marki?

  • Tak! Cieszę się, że to słyszę. Futuryzm, elegancja, wrażliwość na środowisko to dla nas kluczowe pojęcia. Futurystyczny design można dostrzec również we wnętrzu nowej serii 7. Jej wzornictwo nie próbuje jednak nachalnie przykuć uwagi, lecz przywodzi na myśl to, co znamy z architektury nurtu bauhausu. Większość przycisków zniknęła, ustępując miejsca czystej, prostej formie, która łączy użyteczność z poczuciem luksusu. Spełnia swoją funkcję w myśl pojęcia, które określamy mianem „cichej elegancji”.

A nie obawia się Pan, że część klientów BMW – zwłaszcza tych przyzwyczajonych do koncepcji ‘bling bling’ – może poczuć się taką koncepcją zaskoczona?

  • Nie, bo dla nich też coś mamy! Zamontowaliśmy panele świetlne, które wpisują się w trendy najnowszej elegancji, a jednocześnie dodają wnętrzu pewnej spektakularności, mogą na przykład zmieniać kolory albo mienić się kryształami Svarovskiego. Pracując w BMW od ponad 30 lat, zjeździłem cały świat i często rozmawiałem z klientami o naszych samochodach. Kupują je osoby, które często podróżują, spotykają się z odmiennymi kulturami, posiadają szerokie horyzonty kulturowe. Mogę Pana zapewnić, że choć pochodzą z bardzo odmiennych społeczności, gdy rozmawiamy na temat BMW, mają bardzo podobny gust. To pokazuje, że jesteśmy na właściwym torze.

Spróbujmy uruchomić wodze fantazji. Samochód przyszłości – jak będzie wyglądał i jeździł?

  • Jestem przekonany, że obecne trendy będą się dynamicznie rozwijać. Elektryczne jednostki napędowe staną się standardem we wszystkich segmentach naszej marki, dostosowując się do projektowanych przepisów Unii Europejskiej. Na polu ekologii i zrównoważonego rozwoju, to co się teraz dzieje, to dopiero początek czegoś bardzo, bardzo dużego. Rozwiniemy się jeszcze mocniej, jeśli chodzi o recykling materiałów i redukcję Co2.

auta przyszłości Auta przyszłości będą smart i eko 4

A czy samochody nadal będą potrzebne?

Jestem przekonany, że tak. Nasz świat nie mógłby istnieć bez mobilności. Auta przyszłości będą jeszcze bardziej ‘smart’ i eko. Tak widzimy przyszłość motoryzacji w BMW.

 

Rozmawiał Rafał Stanowski

 

Zdjęcia: BMW

 

Naszym zdaniem nie można mówić dzisiaj o luksusie, o klasie premium, bez dyskusji na temat tego, co określa się słowem ‘sustainability’, czyli zrównoważonego rozwoju. Podchodzimy niego wnikliwie, nie ograniczając się tylko do redukcji emisji dwutlenku węgla.

Więcej od loungemag
Sztuka w szczegółach: automaty kasynowe jako obiekt sztuki
Sztuka w szczegółach: automaty kasynowe jako obiekt sztuki Od prawie 100 lat kolorowe i głośne...
Więcej