Aranż studio wie, jak zaprojektować atmosferę.Znamy dwa rodzaje biur kancelarii prawnych. Pierwszy to kancelaria, nazwijmy ją tradycyjna. Stare drewniane meble, tzw. gebelsy lub gdańskie: biblioteczka z książkami, papierowe akta poukładane na biurkach. Jednym słowem tradycja i powaga. Drugi typ to kancelaria nowoczesna. Nowoczesny biurowiec, nowoczesne meble, młody dynamiczny zespół. Prawdziwe korpo. Czy istnieje coś pomiędzy?
Kiedy po raz pierwszy weszliśmy do kancelarii Gostyński i Wspólnicy w narożnym budynku przy ul. Sarego 2 w Krakowie, uderzył nas rozmach, z którym zaprojektowano ten budynek. Klasycystyczna kamienica nalezala przed wojna do właściciela banku znajdującego się na parterze Pana Arona Holzera.
Ponad czterometrowe sufity, ogromne pomieszczenia w układzie amfilady z dwuskrzydłowymi drzwiami i niebanalną stolarką, sztukaterie i intarsjowane parkiety. Całość wieńczy widok na Krakowskie Planty, kopułę kościoła Piotra i Pawła oraz Wawel. Miejska rezydencja bankiera.
W stanie, w którym zastaliśmy to wnętrze wszystko poddane było funkcji. Funkcji kancelarii – biura prawnego. Dominowały meble biurowe i regały na akta w stylu lat 2000. Piękne drzwi pomiędzy pokojami zostały w latach 70-tych obite dermą celem wyciszenia.
Wnęka w korytarzu, która przed wojną spełniała funkcję dekoracyjną została zabudowana na szafę wnękową. Wszystkie atuty zeszły na dalszy plan, co więcej zostały mocno zakamuflowane. Funkcja przesłoniła urok wnętrza. To materia, z którą dane było nam pracować.
Naszym klientem jest kancelaria adwokacka zajmująca się międzynarodowymi sprawami prawnymi. Jej wspólnicy dużo podróżują i odwiedzają partnerów i klientów w innych krajach, w tym w szczególności w krajach niemieckojęzycznych i USA.
5 trendów wnętrzarskich dla miłośników natury
Przyjmują też gości zagranicznych w Krakowie w swoim biurze. Dlatego podjęliśmy decyzję, że projekt wnętrza musi odzwierciedlać to, co widzieli u swoich zagranicznych partnerów. Musi mieć międzynarodowy charakter i styl wychodzący ponad lokalne konteksty.
Projektowanie wnętrz ułatwił nam fakt, że pomieszczenia były duże a każde z nich zajmowane przez dwie lub trzy osoby. Stosunkowo łatwo było zgubić w tak dużej przestrzeni biurowy charakter tego miejsca. Ukryć go za fasadą luzu i relaksu, którego to poczucie stwarzają sofy, stoliczki, kwiaty i rzeczy związane z wystrojem.
Przemiana tego miejsca polegała więc na uzupełnieniu jego ściśle funkcyjnego charakteru o wystrój i nastrój. Przyjęliśmy również założenie żeby nasz projekt w jak największy sposób uwydatniał pierwotną elegancję wnętrz, nadaną im w projekcie z okresu ich powstania.
Jego przemiana mogła nastąpić wyłącznie w drodze uporządkowania elementów współczesnej funkcji oraz dodania pasujących nowych elementów wystroju.
Uwzględniając dwa powyższe aspekty, czyli dla kogo projektujemy oraz z jakiego punktu wychodzimy, przyjęliśmy następujące założenia projektu:
STREFA RELAKSU
Wykorzystując dużą powierzchnię gabinetów, w każdym pokoju dodaliśmy coś, co we współczesnym języku nazywałoby się strefą relaksu. Jest to miejsce które wizualnie jest niezwiązane z pracą. Służy do tego aby choć na chwilę popatrzeć z perspektywy na zagadnienie, nad którym się pracuje i wrócić do niego za chwilę z czystą i otwartą głową.
SZTUKA
Zadbaliśmy o to, żeby wnętrza nie były ciężkie, pompatyczne ani staroświeckie. W założeniu ostateczny efekt miał być współczesny. Wymagało to zbilansowania starego z nowym.
Cel ten osiągnęliśmy dzięki mocnym, ale spójnym kontrastom. Zestawiliśmy klasyczne elementy wnętrza ze sztuką współczesną oraz dobrym designem międzynarodowym i polskim, takimi jak: lampa Louisa Poulsena, fotel Pantone, polskie fotele Ewa i Nietoperz, stoliki w stylu Hollywood Regency, ceramika artystyczna w stylu Mid Century Modern, rzeźby współczesne w szkle autorstwa Cwetana Caczew.
Na ścianach umieściliśmy grafiki Pablo Picassa, Marilyn Monroe Andy Warhola, mechanofaktury mistrza polskiej abstrakcji geometrycznej Henryka Berlewiego, płótno w stylu informel w technice action painting, artysty związanego z Krakowską awangardą, i imponujący obraz olejny w stylu młodopolskim – „Kobieta z kasztanami” Kazimierza Pochwalskiego.
Wśród sztuki współczesnej padł wybór na młode pokolenie, najlepszej, aktualnej polskiej sztuki. Wybraliśmy prace, które uznaliśmy nie tylko za świetne estetycznie i warsztatowo, ale i jako dobrze rokującą inwestycję na rynku sztuki.
Prace krakowskich artystów: grafiki i płótna Mat Kubaja w technice tuszu japońskiego i duże formaty malarstwa materii Łukasza Bilińskiego rozpoczynają kolekcję sztuki współczesnej kancelarii.
VINTAGE
Wnętrza uzupełniliśmy wyselekcjonowanymi klasykami designu w stylu mid century modern. W szczególności o meble duńskie z lat 60 tych. Ich wybór był nieprzypadkowy. Doskonale komponują się ze współczesnymi wnętrzami. Mówi się o nich “przytulny modernizm”. Są wyszukane, rzadkie, nie opatrzone i wzbudzają emocje.
Wśród mebli vintage wyselekcjonowaliśmy unikatową konsolę wspartą na geometrycznych pozłacanych nogach z kryształowym blatem. Imponujące wzornictwo i materiały najwyższej jakości. Stanęła na wprost głównego wejścia i stanowi bazę dla albumów o sztuce i minimalistycznego, sferycznego wazonu w którym eksponowane są witające kwiaty.
5 trendów wnętrzarskich dla miłośników natury
Elementy związane z podejmowaniem gości kancelarii takie jak garderoba ścienna i mobilny barek z lat 70 tych zwracają na siebie uwagę nieprzemijającym stylem i szlachetnością.
ŚWIATŁO
W celu zbudowania nastroju i wyeksponowania niektórych stref dodaliśmy poza światłem centralnym kilka lamp podłogowych, kinkietów oraz lamp stolikowych – nablatowych. W każdym pokoju znajduje się przynajmniej kilka niezależnych od siebie punktów świetlnych.
Współczesne wzornictwo lampowe, które ma masowy, rozpoznawalny charakter i jest łatwo dostępne, zastąpiliśmy lampami pochodzącymi z kuratorskiej selekcji butiku wnętrzarskiego z antykami, designem i vintage SOSENKO HOME DECOR
KOLOR
Wybraliśmy kolory odważne. Antyczny róż – Antique Velvet złagodził intensywność wykładziny w kolorze bordowym znajdującej się w długim hallu. Kolejne warstwy takie jak abstrakcyjne obrazy w złamanej bieli, rzeźba atlety, złote sferyczne kinkiety, rozświetliły wnętrze i zaakcentowały strefy.
Kolor szaro-niebieski z palety kolorów historycznych, doskonale wyeksponował przepiękną intarsjowaną jesionem i politurowaną boazerię oraz rzeźbione ornamentalne osłony na kaloryfery. Wybór koloru w tym przypadku miał za zadanie wydobyć usłojenie drewna i przytulność tego materiału. Wbrew pozorom dosyć ciemny kolor ścian rozświetlił dużą powierzchnię drewnianej boazerii.
Jeden z pokoi został pokryty tapetą w bardzo subtelny wzór w kolorze słomkowym. Iluzyjny wzór dał wrażenie wypukłej faktury 3D. Powiększyło to przestrzeń i zrobiło się miękko i przytulnie.
Ceglany kolor tapicerowanych wełną foteli Ewa ożywił szaro-zielony gabinet i zaakcentował strefę z kolekcją grafik Pablo Picassa.
AKTA I MONITORY
Z gabinetu prawników nie można usunąć biurek ani monitorów, często dwóch albo trzech, na biurkach są też interkomy, telefony, akta i inny sprzęt biurowy. Dodatkowo w jednym z pokoi znajduje się duży regał na akta spraw.
Zadbaliśmy o to aby ustawienie pokoju było takie, że osoba do niego wchodząca na pierwszym planie widziała strefę relaksu. Natomiast elementy stricte biurowe na pierwszy rzut oka nie rzucały się w oczy. Regał na akta, który dominował przepiękne wnętrze z drewnianymi boazeriami zasłoniliśmy paryskim parawanem sygnowanym Baumann.
CZAS
Etap koncepcyjny i projektowy wraz z uzgodnieniami z klientem, zajął nam dwa miesiące. Kolejny miesiąc zajęło kompletowanie wyposażenia. Chcielismy zeby wszystko bylo gotowe na czas remontu.
Realizacje udało się wykonać dzięki sprawnej ekipie w trzy weekendy, a praca kancelarii nie została w żaden sposób zakłócona.
Patrząc na zakres zmian i różnice pomiędzy efektem końcowym a stanem pierwotnym aż trudno w to uwierzyć. Warto podkreślić, że nie zostały de factowykonane żadne prace budowlane. Wszystkie zmiany miały charakter dekoracyjny, pomijając kwestie malowania ścian i uzupełnienia pewnych niedoborów elektryki.
Niektóre elementy drewniane wymagały dodatkowej konserwacji, która została wykonana przez naszych konserwatorów na wcześniejszym etapie. Wskazujemy na to dlatego, że często osoby z którymi rozmawiamy obawiają się, że zasadnicza przemiana charakteru wnętrza wymaga przebudowy. Ten przykład wskazuje, że nie jest to prawdą. Taki efekt da się osiągnąć rozsądnym projektem i dobrym doborem elementów dekoracji.
Meble i wyposażenie projektu zostały dostarczone przez sosenkohomedecor.com
Instagram
ARANŻ STUDIO
Katarzyna Sosenko – historyk sztuki, antykwariusz i dekorator
Mat Kubaj – architekt wnętrz i artysta wizualny.
Pracownia architektury i dekorowania wnętrz stworzona przez przyjaciół, których połączyła prawdziwa miłość do sztuki i pasja do kreowania wyrazistych i spektakularnych wnętrz. Jako nieliczne z polskich biur pracujemy z antykami i sztuką pod nadzorem kuratora sztuki z profesjonalną selekcją antyków, designu i sztuki.
www.aranzstudio.com.pl
Instagram
Facebook
KANCELARIA GOSTYŃSKI & PARTNERS
AUTORKA ARTYKUŁU
KATARZYNA SOSENKO
Historyk sztuki, antykwariusz, dekorator wnętrz.
Twórca scenariuszy i kurator bestsellerowych wystaw muzealnych.
Właściciel Sosenko Home Decor – wnętrzarskiego butiku i sklepu on-line z autorską selekcją antyków, designu i sztuki.
Współtworzy z Mat Kubajem pracownie architektury wnętrz ARANŻ STUDIO