5 zasad dobrego odżywiania. Jedzenie intuicyjne [ekocentryczka]

5 zasad dobrego odżywiania. Jedzenie intuicyjne [ekocentryczka]

Ważne jest dla mnie świadome podejście do jedzenia oraz jedzenie intuicyjne. Co to dokładnie znaczy? Jest wiele zakorzenionych mitów i zasad, których trzymamy się nawet nieświadomie. Nie są dobre, jedyną zasadę którą warto kierować się w swojej diecie jest zdrowy umiar. Mam nadzieję, że ten wpis przybliży Wam ideę jedzenie intuicyjnego.
1.  Pozbądź się przywiązania do diety

Szczególnie kobiety mają takie przekonanie, że muszą schudnąć. Wyjście z błędnego koła diet, których jest mnóstwo, jest niezbędne. Popularne diety w dłuższej perspektywie nie są realne do wprowadzenia na całe życie. To powinno dać nam do myślenia. Krótkotrwałe diety nie są dobrym rozwiązaniem, lepiej nauczyć się jeść zdrowo i poradzić sobie w problemem sezonowego tycia. Utrzymanie stałej wagi nie jest takie trudne, kiedy jesteśmy zdrowi, poznamy zasady funkcjonowania organizmu i jemy tyle ile potrzebuje organizm. Nie czytaj artykułów o kolejnych dietach cud, niskokaloryczne diety nie działają. Może szybko schudniesz, ale jeszcze szybciej odzyskasz stracone kilogramy. To nie jest warte poświęcenia. Diety powodują, że metabolizm zwalnia, a Ty obsesyjnie myślisz o jedzeniu.

2. Nie bój się głodu

To uczucie można oswoić, w zasadzie powinniśmy jeść dopiero w momencie kiedy czujemy głód. Zanim pojawiło się przetworzone jedzenie, które zaczęliśmy spożywać w nadmiarze to właśnie głód wyznaczał kolejne posiłki. Twoje ciało wymaga odpowiedniej dawki energii i węglowodanów, żeby prawidłowo funkcjonowało. Niedobór kalorii jest mniej dotkliwy niż ich nadmiar, szczególnie tych pochodzących ze słodyczy czy bardzo tłustych potraw. Głód nie powinien nas zaskakiwać, jeśli wiesz że będziesz dłużej poza domem weź coś ze sobą. Możesz spakować lunch box, albo przekąski jeśli obiad będzie czekał na ciebie w domu.

3. Nie dziel jedzenia na dobre i złe

Nic nie jest czarno-białe. Nawet na zdrowiej diecie możesz czasem zjeść czekoladę, lody i nie do końca zdrowe desery/potrawy. Często to niedozwolone kusi najbardziej. Wzbudza poczucie straty i tęsknoty za czymś czego nie możemy spróbować. Łatwo może przerodzić się to w zachcianki, czy niekontrolowane obżarstwo. Uleganie pokusie daje poczucie winy, to błędne koło. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego zjedz coś dobrego, kontroluj porcje i nie jedz słodyczy każdego dnia. Zdrowy umiar sprawdza się najlepiej.

4. Zrób reset i nie podążaj utartymi schematami

Nie jedz po 18, owoce tylko w pierwszej połowie dnia, węglowodany tuczą, takich mitów krąży wiele. Nic z tego nie jest prawdą, dieta jest bardzo indywidualną sprawą. Tyje się głównie z powodu nadwyżki kalorii, jabłko czy banan przed snem nie zaszkodzą. Nie kieruj się zasadami kreowanymi przez kulturę diet, która ciągle się rozkręca. Przemysł nastawiony na odchudzanie jest jednym z najbardziej dochodowych. Fajnie gdyby udało się schudnąć raz na całe życie, ale do tego konieczna jest zmiana nawyków żywieniowych.

5. Dobrze się odżywiaj

Odnajdź przyjemność w jedzeniu zdrowych potraw i naucz się przygotowywać ulubione potrawy w roślinnej odsłonie. Nie musisz całkowicie zmieniać diety na wegańską, ale jedz więcej warzyw i owoców. I jak najmniej przetworzonego jedzenia. Najlepsze posiłki to te przygotowane w domu z dobrych składników. Zdrowe odżywianie nie odbiera smaków, wręcz przeciwnie, odkryjesz ich znacznie więcej. Przetworzone jedzenie odbiera nam energię. Dieta nie musi być doskonała, żeby była zdrowa. Najważniejsze, żeby więcej miejsca zajmowały w niej zdrowe produkty.

 

Więcej od loungemag

Restaurant Week Polska. Starujemy już w najbliższy weekend!

RESTAURANT WEEK POLSKA to ogólnopolskie święto najlepszych miejskich restauracji (w 2015 roku Poznań, Kraków,...
WIĘCEJ