10 zasad dobrego designu. Chanel twierdziła, że modę i architekturę wiele łączy, bo obie są kwestią proporcji, bazują na strukturze i odnoszą się do ludzkiego ciała. Czy w takim razie moda jest podporządkowana 10 zasadom dobrego designu niemieckiego projektanta Dietera Ramsa? Sprawdźmy!
Innowacyjność
United Nude zaczęło się od złamanego serca architekta Rema D Koolhaasa. Chcąc odzyskać ukochaną zmniejszył architekturę do wielkości kobiecej stopy. Minęło kilkanaście lat, a marka stała się liderem architektonicznego podejścia do mody.
Wśród współpracujących z nią projektantek była m. in. Zaha Hadid. Innowacyjny projekt The NOVA szokował i był perfekcyjnym przykładem balansu. W butach o wysokości 16 cm można poruszać się bez dodatkowego wsparcia. Czy to już (ciągle) design?
Użyteczność
Jeśli moda jest designem, to powinna być użyteczna, a w tempie fast fashion coraz trudniej to sprawdzić. Shanghai bag Ani Kuczyńskiej jest najbardziej rozpoznawalnym designerskim (sic!) dodatkiem w polskiej modzie po 1989 r. To torebka, z którą od lat nie rozstają się Polki.Estetyka
Mamy problem z estetyką. Mimo nieśmiertelnego argumentu „o gustach się nie dyskutuje”, debatę podejmują Marcin Wicha w „Jak przestałem kochać design” i redakcja książki “Hawaikum. W poszukiwaniu istoty piękna”. Lekturę uzupełniamy „Nową modą polską” Marcina Różyca.
Zrozumiałość
Design i modę trudno zrozumieć, a bardzo łatwo sprowadzić do rzeczy nieważnych. Jak dotrzeć z ich istotą do szerokiego grona? Netflix pokazuje produkcję o projektantach, tłumaczących design i jego wpływ na naszą codzienność.
Dyskrecja
Według Dietera Ramsa design to nie dekoracja. Jest niewidoczny i pozostawia miejsce do wyrażenia siebie. Nowoczesne bransoletki przypominające bryły wieżowców i stal używaną w architekturze są delikatne i kobiece. Projektantka Agata Bieleń mówi o swoich produktach: “Punktem wyjścia projektów biżuterii (…) jest linia – podstawowa jednostka geometryczna, (…) która formowana w przestrzeni zamienia się w obiekt”.
Uczciwość
Design dotrzymuje obietnicy: krzesło służy do siedzenia, a bluza dresowa z kapturem sprawia, że nie jest nam zimno. Architekt i inżynier, Virgil Abloh, szef Off-White i dyrektor kreatywny Kanye Westa, mówi, że marka musi pokazać człowieka, który za nią stoi i mieć coś do przekazania. Stąd butiki Off-White c/o Virgil Abloh to kluby dla ludzi o podobnym lifestylu: fanów lat 90. i subkultury skejterów, którzy są skłonni zapłacić 2,5 tys. dolarów za bluzę.
Trwałość i ponadczasowość
Wspomniana już wyżej Shanghai bag nie starzeje się i adaptuje do miejskiego rytmu. „Ząb czasu”, tak jak architekturze, nadaje jej charakteru.
Rzetelność i autentyczność
Co to znaczy, że design jest autentyczny? Nie ma w nim przypadku ani manipulacji. Kiedy marki próbują wpasować się w trend estetyki postsowieckiej, MISBHV interpretuje ją w zgodzie ze swoim DNA i przenosi nas na blokowiska z lat 90. Kolekcja „EUphoria” odnosi się do sytuacji politycznej w Europie.
To, co dla wschodniej części Starego Kontynentu jest przykrym wspomnieniem, fascynuje Zachód. Z kolei Bardzo Rozsądnie drukuje na t-shirtach fotografie Tomka Łaptaszyńskiego z realistycznymi, ale dość abstrakcyjnymi scenkami z polskich miast.
Przyjazny otoczeniu i środowisku
Adidas nie tylko zwraca uwagę na problem zanieczyszczenia oceanów, ale i sam wdraża program recyklingu. Z wyłowionego w pobliżu Malediwów i przerobionego plastiku powstają przeznaczone na masową sprzedaż buty UltraBOOST Uncaged Parley oraz koszulki dla Bayernu Monachium i Realu Madryt. Współpraca z Parley for the Ocean to nadzieja na wzrost odpowiedzialności marek!
Tyle designu, ile konieczne
Czyli mniej, znaczy lepiej. Minimalizm, swoboda, praktyczność i łatwość w obsłudze to cechy japońskiej marki Muji, która nie utrudnia nam używania podstawowych przedmiotów, w tym ubrań. Nie płacimy za coś, z czego nie korzystamy.
Czy moda spełnia cechy designu? Chcemy wierzyć, że tak.
Katarzyna Kwiecień