Wyzwanie na 5 [Ada Palka]

Ada Palka | fot. Łukasz Lic
Początki bywają trudne. Zacznij od zdrowych zakupów, zrób badania, zadbaj o jakość snu, a potem załóż strój sportowy i rozruszaj swoje ciało! Spróbuj stworzyć własny plan działania na kolejne trzy tygodnie, korzystając z moich rad. Popracuj nad zmianą dotychczasowych złych nawyków. I pamiętaj, że każdą przeszkodę można zwalczyć, a zdrowie i piękna sylwetka są w zasięgu ręki. Nie poddawaj się zbyt szybko. Poniżej 5 moich sprawdzonych fit rad.
Pozytywne nastawienie

Od Twojego porannego humoru przed pracą, zależy cały dzień. Uśmiechnij się, to na pewno pomoże! I przypomnij sobie, jak wspaniale się czułeś, kiedy ostatnio udało Ci się zrealizować cele treningowe.

Co masz zrobić jutro, zrób dzisiaj!
  • Zapanuj nad czasem, jego brak to tylko wymówka. Nie od dziś wiadomo, że im więcej ma się zajęć na głowie, tym lepiej organizuje się swój dzień. Poza tym… nie samą pracą człowiek żyje!
  • Rozpisz na kartce lub w kalendarzu plan tygodnia i konkretne godziny, w których możesz odbyć trening.
  • Rozpisz swoją tygodniową dietę – dokładne godziny, rodzaj i liczbę posiłków. Uwzględnij również ilość spożywanych płynów. Dzięki temu będziesz w stanie stwierdzić, co jest złe w Twojej dotychczasowej diecie i wprowadzić odpowiednie zmiany.
Solidna rozgrzewka to podstawa

Przed treningiem koniecznie się rozgrzej – wychłodzony organizm nie jest w stanie funkcjonować na pełnych obrotach.  To tak, jakbyś chciał upiec ciasto w zimnym piekarniku… Mimo najszczerszych chęci po prostu się nie da. Musisz pobudzić układ sercowo-naczyniowy, podnieść temperaturę ciała i tkanek, aby przygotować mięśnie, ścięgna i stawy do obciążeń podczas wysiłku fizycznego.

Rozgrzewka ma na celu „naoliwienie” stawów poprzez zwiększenie wydzielania mazi stawowej. Dzięki temu ich ruchomość wzrasta nawet o 20 procent.

Inne korzyści płynące z rozgrzewki:
  • zwiększenie przepływu krwi przez mięśnie
  • obniżenie ryzyka wystąpienia urazów
  • zwiększenie produkcji energii w komórkach
  • zwiększenie transmisji impulsów nerwowych
Fot. Justyna Gieleta

Dlatego podczas planowania zawsze pamiętaj o rozgrzewce, niezależnie od tego, jaki trening zamierzasz zrobić.

Ustal swoje cele treningowe

Zastanów się nad swoim celem treningowym i uwzględnij w planie odpowiedni typ treningu: wzmacniający, rozciągający, wytrzymałościowy lub relaksacyjny. To, co chcesz uzyskać poprzez trening, determinuje to, w jaki sposób będzie on wyglądał. Pamiętaj o tej kolejności: do wyznaczonego celu dobierasz odpowiedni trening – nigdy na odwrót!

Walcz o dobrą i szybką przemianę materii

„Dobry” metabolizm jest marzeniem każdego człowieka. To, w jakim stopniu przybieramy na wadze, jest w znacznej mierze uwarunkowane płcią, wiekiem, stylem życia oraz genami. Jednak według naukowców tempo naszej przemiany materii aż w 50 procentach zależy od nas samych. Zasada jest prosta: dobre produkty w kuchni to prawidłowy metabolizm, czyli lepsze efekty! Pobudź swój zastany organizm.

Jak poprawić przemianę materii?

Chcę przedstawić Ci kilka prostych sposobów, które zwiększą tempo Twojego metabolizmu. Jeżeli uwzględnisz je w swoim nowym planie działania, efekt murowany!

* Woda – pij minimum 1,5 litra dziennie, a w okresach wzmożonego wysiłku minimum 2 litry. Gdy dostarczamy organizmowi duże ilości płynów, spalamy więcej kalorii.

* Przyprawy – do potraw dodawaj posiekane chili: jak pokazują badania, potrafi to nawet o 25 procent przyspieszyć spalanie kalorii. Ostra sproszkowana papryka będzie równie dobra. Zaprzyjaźnij się również z kminkiem, oregano, tymiankiem, majerankiem, pieprzem czarnym i zielonym. Nie oszczędzaj na przyprawach rozgrzewających, takich jak imbir, cynamon oraz kardamon.

* Zioła – pomogą również uregulować Twoją przemianę materii. Sporządź napar z czystka, pokrzywy, łopianu większego, mięty czy mniszka lekarskiego i popijaj małymi łykami.

* Herbata – włączcie do swojej diety zieloną herbatę w liściach, herbatę jaśminową oraz czerwoną. Pamiętaj, żeby były one dobrej jakości.

* Pilnuj stałych pór spożywania posiłków – gdy regularnie dostarczasz organizmowi odpowiednią ilość kalorii, regulujesz pracę układu trawiennego. Dzięki temu unikasz napadów tak zwanego wilczego głodu i podjadania niezdrowych rzeczy pomiędzy posiłkami.

* Podstawą dobrego odżywiania są odpowiednie produkty. Nie można przygotować dobrego i zdrowego posiłku z byle jakiej jakości składników o małej ilości witamin i wartości odżywczych. Wcale nie musi to oznaczać większych kosztów. Rozejrzyj się za lokalnymi dostawcami zdrowej żywności, wybierz się za miasto, poszukaj w internecie – na pewno znajdziesz mnóstwo możliwości na dotarcie do wartościowych produktów w rozsądnych cenach. Działy z paczkowaną eko-żywnością w hipermarketach to wcale nie jedyne rozwiązanie.

Powodzenia

Ada Palka

Komentarze

Początki bywają trudne. Zacznij od zdrowych zakupów, zrób badania, zadbaj o jakość snu, a potem załóż strój sportowy i rozruszaj swoje ciało! Spróbuj stworzyć własny plan działania na kolejne...
" />