Przystojniak z przyszłości

Przystojniak z przyszłości
Fot. Patryk Patynowski
Motoryzacyjna przyszłość istnieje już dziś. Trwa nawet od kilku lat… Bohater bieżącego numeru – BMW I8 jest bowiem produkowane od 2014 roku. I ciągle potrafi zadziwiać jako absolutnie niezwykły, futurystyczny pojazd przykuwający wzrok każdego, kto znajdzie się w pobliżu.

Decyduje o tym w pierwszej kolejności magnetyczny design nadwozia, który jest skutkiem nadania karoserii jak najbardziej opływowego kształtu. Klinowa sylwetka zaczyna się agresywnym, szpiczastym przodem, a następnie miękką linią płynnie przechodzi ku nieco masywniejszemu tyłowi, gdzie zastosowano oryginalne tunele powietrzne.

Fot. Patryk Patynowski

Zewnętrznym wyróżnikiem BMW I8 są też oczywiście unoszone do góry drzwi, a elektryzujące wrażenie robi pełne oświetlenie w technologii LED, a także dostępne opcjonalnie reflektory laserowe – po raz pierwszy na świecie montowane w samochodzie seryjnym. Pionierskość BMW I8 nie kończy się na tym co zewnętrzne. O wiele bardziej istotna jest tu jego struktura i rozwiązania napędu.

Czteroosobowe nadwozie typu 2+2 wykonane jest w architekturze LiveDrive. Szkielet klatki pasażerskiej Life-Modul zbudowano z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Elementy napędowe, akumulatory, zawieszenia zintegrowano zaś w szkielecie Drive-Modul wykonanym z aluminium. Efekt takiej konstrukcji to stosunkowo niska masa własna gotowego do jazdy samochodu. Wraz z baterią akumulatorów wynosi ona 1485 kilogramów. Dodatkowym atutem okazuje się też niezwykle nisko położony środek ciężkości oraz idealny rozkład mas między osiami.

Fot. Patryk Patynowski

Sportowe BMW i8 jest hybrydą typu plug-in, której baterię można doładować korzystając ze standardowego gniazdka elektrycznego. Za napęd odpowiadają silnik elektryczny wprawiający w ruch koła przednie oraz benzynowy, trzycylindrowy motor turbo o pojemności 1,5 litra napędzający koła tylne. Moc systemowa, którą dość skomplikowanie oblicza się w przypadku hybryd, wynosi 362 KM, a maksymalny moment obrotowy 570 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy. Trzeba jednak pamiętać, że osiągi takie dostępne są w chwili pełnego naładowania wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych posiadających bezpośrednie chłodzenie cieczą. Korzystając tylko z ich energii sportowe coupé prawie bezszelestnie toczy się po drodze i może w ten sposób pokonać dystans nieco ponad 30 km.

Fot. Patryk Patynowski

Uruchomienie silnika spalinowego wzmocnionego agresywnie skonfigurowaną turbosprężarką i otrzymującego zastrzyk dodatkowego momentu obrotowego ze wzmocnionego alternatora „ożywia” samochód czyniąc z niego prawdziwego sportowca gotowego na ekstremalne wyczyny. W takich momentach właśnie pojawia się magia przyszłości. Koordynacja rozdziału momentu między osiami nie połączonymi przecież mechanicznie staje się wielkim wyzwaniem i wymaga nie lada sprawności pokładowej elektroniki. A o tym , że udaje się to już dziś mogłam się przekonać dzięki Bawaria Motors w Warszawie, która przedstawiła mi tego ekstrawaganckiego, a jednocześnie pełnego elegancji i lekkości przystojniaka z przyszłości.

Luiza Dorosz

heelsonwheels.pl

Fot. Patryk Patynowski

Komentarze

Motoryzacyjna przyszłość istnieje już dziś. Trwa nawet od kilku lat… Bohater bieżącego numeru – BMW I8 jest bowiem produkowane od 2014 roku. I ciągle potrafi zadziwiać jako...
" />