FMF – Poczujcie magię muzyki filmowej

FMF - Poczujcie magię muzyki filmowej
23.12.2010 KRAKOW , IZABELA HELBIN - NOWA DYREKTOR KBF - KRAKOWSKIE BIURO FESTIWALOWE - ZDJECIA ODBYLY SIE W PUSTYM - NOWOWYBUDOWANYM OBIEKCIE MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ ` MOCAK ` PRZY UL. LIPOWEJ NA TERENIE FABRYKI OSKARA SCHINDLERA FOT. ADAM GOLEC / AGENCJA GAZETA

O festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, który rusza 24 maja, opowiada Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego – rozmawia Rafał Stanowski

– Festiwal Muzyki Filmowej, który organizuje Krakowskie Biuro Festiwalowe, jest niezwykle lubiany przez publiczność. Czy to również Pani ulubiony festiwal?

– Zdecydowanie, jeden z moich ulubionych. (śmiech) To jeden z naszych, projektów, które są najcieplej odbierane przez publiczność. FMF jest bardzo popularny – pewnie dlatego ma też specjalne miejsce w moim sercu.

– Zaczynaliście od trzech dni, teraz wydarzenie trwa przez ponad tydzień. Stajecie się bardzo dużym wydarzenie, już nie tylko na skalę Polski, ale i całego świata!

– Tempo rozwoju naszej marki przeszło chyba najśmielsze oczekiwania całego zespołu Krakowskiego Biura Festiwalowego. Zapewne pamiętasz, pierwszą edycję organizowaliśmy na krakowskich Błoniach, trwała przez trzy dni. Teraz rozmawiamy tuż przed 9. edycją, a wydarzenia organizowane w ramach festiwalu odbywać się będą w Krakowie, Katowicach, Lusławicach… i będą trwać ponad tydzień, dokładnie przez 9 dni! W ramach głównego programu odbędzie się 10 koncertów, do tego dochodzą wydarzenia towarzyszące, kino plenerowe, Forum Audiowizualne z ekskluzywnymi Master Classes dla młodych kompozytorów czy prestiżowe FMF Awards. W naszej ofercie mamy koncerty dla wielotysięcznej publiczności w TAURON Arenie Kraków czy bardziej klimatyczne i ekskluzywne gale w Centrum Kongresowym ICE Kraków. A to wszystko w przystępnej cenie. Dużo się zmieniło od pierwszej edycji FMF. A to jeszcze nie koniec. Przed nami 10. jubileuszowa odsłona FMF. Będzie się działo!

– Gdy FMF powstawał, był tworzony z myślą o fanach muzyki filmowej. Dzisiaj znacznie się rozbudował, ma wiele towarzyszących wydarzeń – wykłady, warsztaty, spotkania. Dla kogo jest teraz FMF – dla fanów muzyki filmowej, dla młodych kompozytorów z ambicją ich promowania, dla branży, która się tu coraz liczniej pojawia?

– FMF to jeden z najważniejszych festiwali muzyki filmowej na świecie. Wyróżnia go coroczna obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie, również ze względu na różnorodną I tak liczną publiczność. W koncertach 8. edycji w 2015 r. wzięło udział 30 tys. odbiorców. To buduje. Ale FMF to także ważne spotkania branżowe, a zarazem miejsce światowych I polskich premier wielu dzieł muzyki filmowej, nierzadko w obecności reżyserów i kompozytorów światowego formatu. FMF słynie także z produkcji symultanicznych tzw. film live in concert, prezentujących duże produkcje filmowe z muzyką wykonywaną na żywo przez wielkie składy orkiestrowe, a także z ekskluzywnych gali muzyki filmowej, gromadzących największe osobowości kina.

– Zdobyliście międzynarodową rozpoznawalność, czy dopiero nad tym pracujecie?

– FMF budzi ogromne zainteresowanie w środowisku filmowym, przyciąga do stolicy Małopolski współczesną elitę świata muzyki, kultury i filmu. Jest również magnesem dla miłośników sztuki filmowej – istotnym założeniem jest traktowanie naszej imprezy jako wielkoformatowego wydarzenia przyczyniającego się do wspierania działań związanych z Regionalnym Funduszem Filmowym, z promocją lokalnej infrastruktury oraz zespołów muzycznych na międzynarodowym rynku kinematograficznym. FMF jest także społecznie odpowiedzialny. Już po raz czwarty w ofercie programowej imprezy znalazła się produkcja, która umożliwi osobom niedowidzącym i niewidomym uczestnictwo w wydarzeniu i odbiór koncertu za pomocą techniki audio deskrypcji – tym razem będzie to „Indiana Jones: Poszukiwacze Zaginionej Arki”.

– Kto wygrał film Stevena Spielbera – wy czy zasięgnęliście opinii fanów festiwalu?

– Wsuchujemy się w propozycje naszych fanów, o ile ich pomysły są w naszym zasięgu i finanse na to pozwalają (śmiech). Film o Indianie Jonesie to sztandarowe dzieło kina nowej przygody i najbardziej dochodowy film 1981 roku, pomyśleliśmy – dlaczego nie. Wchodzimy w to!
„Indiana Jones: Poszukiwacze Zaginionej Arki” to jeden z najpopularniejszych filmów zagranicznych w Polsce; w kinach obejrzało go blisko 9 mln widzów. Do tego fenomenalna ścieżka dźwiękowa, nominowana do Oscara, autorstwa mistrza – Johna Williamsa. To nazwisko mówi samo za siebie. Tego kompozytora nie trzeba chyba nikomu przedstawiać – jest jednym z najznakomitszych twórców w historii muzyki filmowej. Koncert wykona Sinfonietta Cracovia pod batutą cenionego dyrygenta i aranżera — Ludwiga Wickiego. Będzie to świetna przygoda. Możliwość zobaczenia właśnie tego filmu w scenerii TAURON Areny Kraków to zupełnie inna jakość doświadczania kultury!

– Zagracie też muzykę z gry wideo “Wiedźmin 3: Dziki Gon”. Chcecie w ten sposób pokazać, że film i gry wideo mają dziś wiele wspólnego?

– To niezwykle ważny koncert nie tylko dla fanów muzyki do gier, ale dla koneserów muzyki w ogóle. Gry wideo to istotne pasmo współczesnej kultury. Wielu młodych odbiorców po raz pierwszy styka się z symfoniką właśnie na tym polu. Warto się nad tym fenomenem poważnie zastanowić. W tym roku w ramach organizowanego na FMF cyklu „Video Game Show” mamy absolutny hit! Ścieżka dźwiękowa do wyróżnionej ponad 800 nagrodami gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon” to wymarzony koncert na finał festiwalu. Jestem przekonana, że tegoroczna kontynuacja pasma zachwyci muzyką. Przed nami słowiański folk, muzyka szkocka i barwna kultura Wikingów oraz folkowo-metalowa formacja Percival w towarzystwie Orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia.

– Na drugim biegunie są „Drone Sounds” – awangardowy projekt skandynawskiego kompozytora Jóhanna Jóhannssona, który stworzył m.in. muzykę do tak głośnych filmów, jak „Labirynt” czy „Sicario”. Jak Wam się udało namówić go do przyjazdu?

– Profesjonalni szefowie kuchni nie zdradzają tajnych składników swoich potraw (śmiech). Zapewniam, że pasmo alterFMF i tegoroczny koncert „Drone Sounds” to bardzo mocny punkt naszego programu. „Niepamięć”, „Tron: Dziedzictwo”, „Wierna” i „Zbuntowana” z serii „Niezgodna”, „Teoria wszystkiego”, „Sicario”, „Labirynt”, „Drive”, „Tylko Bóg wybacza”, „The Neon Demon” — światowe premiery aranżacji najsłynniejszych ścieżek dźwiękowych kompozytorów uważanych za nową falę Hollywood zabrzmią 27 maja 2016 roku w ICE Kraków. Zaproszenie na galę przyjęli twórcy kultowych tematów — Jóhann Jóhannsson, Cliff Martinez i Joseph Trapanese oraz polski kompozytor Łukasz Targosz. To będzie wyjątkowy wieczór na 9. FMF.

– Przy okazji FMF wydajecie również własną płytę z muzyką. Festiwal ma ambicję pozostawić po sobie trwały ślad czy to produkt komercyjny?

– Tegoroczne wydanie kolekcjonerskie FMF jest już czwartym krążkiem, który wydaliśmy w ramach festiwalu. To ukłon w stronę naszych wiernych fanów, którzy co roku przyjeżdżają do Krakowa, by na żywo słuchać legendarnych tematów ilustrowanych fragmentami filmowymi, i pragnących zabrać festiwalową atmosferę do domu. Mamy nadzieję, że album przedłuży magię FMF i pomoże w powrocie do festiwalowych wzruszeń. Nie traktujemy tego projektu jako produktu komercyjnego. Mogę się przyznać, że sama słucham płyt z FMF, kiedy chcę odpocząć, odciąć się od codzienności – najczęściej, gdy gotuję lub biegam. Traktuję to jako przedsmak emocji, których doświadczam co roku na festiwalu. Lubię to niekończące uczucie podekscytowania Festiwalem Muzyki Filmowej!

Rozmawiał Rafał Stanowski
Fot. Adam Golec

Komentarze