Dynia – jesienny superfood

Jak ograniczyć zużycie plastiku?
Słoneczna dynia może rozświetlić jesienne dni, warto spróbować różnych potraw z jej udziałem. Zupa, sałatki, soki, koktajle, farsz do pierogów, możliwości przyrządzenia dyni jest sporo. To bardzo smaczne i zdrowe warzywo. Dynię można przyprawiać na wytrwanie, ostro i słodko więc każdy znajdzie coś dla siebie.

To pomarańczowe warzywo warto jeść w wielu powodów. W 100 g ma tylko 28 kalorii, za to sporo cennych składników odżywczych. Różne odmiany dyni, mają innym smak, kolor, a nawet teksturę. Najsmaczniejsza jest odmiana hokkaido, jest słodka i można jeść ją ze skórką.
Jest dobrym źródłem cynku, beta karotenu, fosforu, potasu, wapnia i witamin z grupy B. Do tego nie zawiera sodu, dlatego jest zalecana każdemu. Dynia działa odkwaszająco na organizm, dzięki temu poprawia zdrowie i odporność.

Cynk jest ważnym pierwiastkiem, którego w dyni jest sporo. Cynk pomaga z poprawić odporność, a także wzmacnia włosy i paznokcie. Większość osób je go zdecydowanie za mało. Dynia zawiera także pektyny i kwasy organiczne. Ze względu na sporą zawartość węglowodanów dynia szybko syci i dostarcza błonnika wspomagającego pracę układu pokarmowego. Dodatkowym atutem dyni jest to, że jest lekkostrawna i nie wywołuje alergii pokarmowych.
Warzywo zagęszcza potrawy i nadaje im intensywny pomarańczowy kolor.  Dzięki dużej zawartości beta karotenu dobrze wpływa na skórę i wygląd.

Najlepiej jeść ją w postaci surowej, żeby przyswoić jak najwięcej witamin i składników odżywczych. Można wykonać z niej sok, koktajl, albo zrobić surówkę.
Zachęcam do jedzenia dyni. Można ją długo przechowywać, więc robię zapasy na zimę.

 

Daria Rogowska
ekocentryczka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *