Dlaczego warto jeść dynię?

Dlaczego warto jeść dynię?
Jesień to dobry czas dla smakoszy, mamy sporo unikatowych warzyw sezonowych, które kolorami rozjaśniają pochmurne dni. Dania jednogarnkowe, przetwory, zupy to główne jesienne posiłki, które są sycące i mocno rozgrzewające dzięki dobrze dobranym przyprawom.

Chłodne miesiące to czas zbiorów zdrowych owoców i warzyw. Warto jeść sezonowo i lokalnie, takie jedzenie jest najbardziej wartościowe i najtańsze. Warzywa dyniowate powinny królować w jesiennym menu. Zaliczamy do nich dynie, patisony, cukinia i kabaczki. W Polsce sezon na dynie trwa od września do grudnia. To cenne warzywo ze względu na wartości odżywcze.

Pestki dyni to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także witamin z grupy B i C. Miąższ pomarańczowego warzywa warto jeść w wielu powodów.

W 100 g ma tylko 28 kalorii, za to sporo cennych składników odżywczych. Warto wybierać różne odmiany dyni, mają innym smak, kolor, a nawet teksturę. Dynia jest dobrym źródłem cynku, beta karotenu, fosforu, potasu, wapnia i witamin z grupy B. Do tego nie zawiera sodu, dlatego jest zalecana każdemu. Dynia działa odkwaszająco na organizm, dzięki temu poprawia zdrowie i odporność.

Zawiera także pektyny i kwasy organiczne. Ze względu na sporą zawartość węglowodanów dynia szybko syci i dostarcza błonnika wspomagającego pracę układu pokarmowego. Dodatkowym atutem dyni jest to, że jest lekkostrawna i nie wywołuje alergii pokarmowych.

Także wspomniane już patisony, kabaczki czy cukinię Warto przemycać w potrawach, marynować czy konserwować. Z dyni najchętniej robię zupę, rozgrzewające curry, dodaję ją do ciast czy bułeczek. Kabaczki dobrze sprawdzają się jako baza placuszków, czy dodatek do jesiennych gulaszy.

Obok dyni pięknym kolorem odznacza się też bakłażan, zaliczany razem w pomidorem i papryką do rodziny warzyw psiankowatych. Dobrze nadaje się do duszenia, podsmażania, pieczenia. Faszerowany może być oddzielnym daniem, dobrze sprawdza się też w pastach warzywnych, a nawet słodkich wypiekach. Nie lubi przymrozków i dlatego sezon na bakłażana jest o wiele krótszy niż w przypadku dyni.

Warto wprowadzić go do swojej diety, jest bogaty w witaminę A, C oraz witaminy z grupy B. To także źródło wielu składników mineralnych takich jak potas, żelazo czy wapń.

W Polskiej kuchni często wykorzystuje się warzywa kapustne- te z kolei lubią niskie temperatury.

Kapusta czy brukselka dobrze sprawdza się przez całą zimę. Brukselka ma wielu zwolenników i przeciwników, warto dać jej szansę, bo mimo specyficznego smaku zawiera wiele cennych składników- karoten, wapń, magnez, potas, fosfor oraz witaminy z grupy B, a także niezwykle cenną witaminę K. Jest niskokaloryczna i polecana w dietach odchudzających.

Jesienią i zimą cały czas można jeść sezonowo. W polskiej kuchni ważne miejsce zajmują też warzywa korzeniowe- marchewka, pietruszka, buraki. To czas jest warto je kisić, marynować, podawać pieczone czy w formie rozgrzewających zup.

W czołówce dziko rosnącej żywności są u nas grzyby, które warto jeść i wzbogać o ich smak potrawy. Czasami trzeba długo ich wypatrywać, ale ich smak wynagradza trud. Można jeść je na bieżąco, wykorzystywać do marynowania i suszenia, żeby na dłużej zachować ich smak.

Na szczęście nawet z chłodnych miesiącach możemy cieszyć się smakiem ciekawych potraw, przygotowanych w niedrogich sezonowych produktów.

 

Daria Rogowska

Komentarze