Cały ten plastik

Mimo sporej ilości skóry, drewna i aluminium we wnętrzu A8 – flagowej limuzyny Audi, wiele elementów wykonanych jest z plastiku.
Jednym z elementów nierozerwalnie związanych motoryzacją od jej zarania jest… plastik. Proste, prymitywne tworzywo sztuczne stanowi jeden z podstawowych elementów wykończenia wnętrza większości samochodów. Mimo że automobil ma już na karku ponad 130 lat, to wciąż nie może się obejść bez plastiku.

Czytając tzw. testy samochodów w prasie motoryzacyjnej można odnieść wrażenie, że plastik to fetysz dziennikarzy, którzy żyją z pisania o samochodach. Nie ma testu, w którym autor nie odnosiłby się przynajmniej jednym zdaniem do jakości czy „spasowania” plastików w kabinie obiektu jego recenzji. Nierzadko temu aspektowi poświęcony jest nawet cały akapit. Skąd tyle szumu o proste tworzywo, w tak skomplikowanym urządzeniu, jakim jest samochód?

Rozejrzyjcie się we wnętrzach swoich samochodów. Co widzicie? No właśnie, mnóstwo plastiku. W zależności od marki ten plastik raz jest – w ogólnym ujęciu – lepszy, raz gorszy. Jaki by nie był, to w znacznej części stanowi wykończenie kabiny auta – miejsca, w którym kierowca spędza mnóstwo czasu. To właśnie bezduszny plastik w pewnym stopniu nadaje ducha kabinie samochodu. Użyte przez producenta plastiki w dużej mierze decydują o klimacie wnętrza i o tym, na ile dobrze czujecie się w nim po zajęciu miejsca za kierownicą.

Plastiki mogą być twarde i nieprzyjemne w dotyku, mieć prymitywną fakturę, czy sprawiać wrażenie jakby powstały z przetopienia chińskiej zabawki. Mogą też być – i coraz częściej są – miękkie, miłe w bezpośrednim kontakcie i budujące przytulną atmosferę. Niezwykle istotna, z czysto pragmatycznego punktu widzenia, jest również ich odporność na zużycie i to, jak dobrze znoszą trudy codziennej eksploatacji. Właśnie dlatego w testach samochodów poświęca im się tak wiele uwagi.

Obecnie plastiki w motoryzacji są w stanie całkiem skutecznie udawać drewno czy aluminium i nawet oglądając je z bardzo bliska nie jesteśmy w stanie stwierdzić, z jaką materią właściwie mamy do czynienia. Plastiki wysokiej próby to domena producentów segmentu premium. W kabinie samochodów z wyższej półki jak BMW, Audi czy Mercedes momentalnie czujemy, że cena, jaką za nie płacimy, wynika nie tylko z otoczki marki, ale i jakości oraz dbałości o każdy plastikowy element. Chociaż w tej klasie aut plastiki wypierane są przez skórę, drewno i aluminium. Im cena wyższa, tym więcej tych ostatnich, a mniej nagiego, ordynarnego tworzywa.

Od niedawna tworzywa sztuczne w motoryzacji służą też do bardziej „szczytnych” celów niż tylko do wykończenia kabiny. Lamborghini coraz śmielej wykorzystuje plastik do budowy swoich samochodów. Ale nie byle jaki, tylko taki wzmacniany włóknem węglowym – prawdziwy „plastik fantastik”, a bardziej fachowo CFRP (carbonfiber reinforced plastic). To połączenie, które posiada niezwykle korzystny stosunek masy do wytrzymałości, rzeczy wyjątkowo pożądanej, kiedy twoją ambicją jest konstruowanie najszybszych i najlepiej prowadzących się samochodów na świecie. Z biegiem czasu ten specyficzny materiał kompozytowy, który jeszcze do niedawna wykorzystywany był w lotnictwie, zacznie być powszechnie stosowany w samochodach osobowych.

Coraz częściej też słyszy się głosy, że współczesne samochody stają się plastikowe. W tym ujęciu plastik to jednak synonim sztuczności, czegoś co do współczesnej motoryzacji wkrada się coraz bardziej bezpardonowo. Ale to już temat na zupełnie inne rozważania…

Tekst: Michał Sztorc premiumMoto.pl
Zdjęcia: producenci
Mimo sporej ilości skóry, drewna i aluminium we wnętrzu A8 – flagowej limuzyny Audi, wiele elementów wykonanych jest z plastiku.
Mimo sporej ilości skóry, drewna i aluminium we wnętrzu A8 – flagowej limuzyny Audi, wiele elementów wykonanych jest z plastiku.
On Location pictures BMW 2 Series Convertible
Detale we wnętrzu BMW. Rozmaite faktury i formy plastiku połączone w estetyczną całość.
Wysokiej próby plastiki w nowym modelu BMW. Ten srebrny znakomicie udaje szczotkowane aluminium.
Wysokiej próby plastiki w nowym modelu BMW. Ten srebrny znakomicie udaje szczotkowane aluminium.

 

Komentarze

Jednym z elementów nierozerwalnie związanych motoryzacją od jej zarania jest… plastik. Proste, prymitywne tworzywo sztuczne stanowi jeden z podstawowych elementów wykończenia wnętrza większości samochodów. Mimo że automobil ma...
" />