Azja Superfoods

Azja Superfoods
Azja ma do zaoferowania wiele ciekawych i egzotycznych dla nas smaków. Wiele z nich można wprowadzić do swojej kuchni i urozmaicać jadłospis ciekawymi dodatkami. Nie musi być to drogie, ani bardzo czasochłonne.

Herbata

Dobrze znana zielona herbata, poza naparem może być także bazą do deserów, ciast i lodów. W tym celu wykorzystywana jest głównie sproszkowana zielona herbata- matcha. Zielona herbata nadaje piękny kolor, ale także wyjątkowy smak i właściwości zdrowotne. Zawiera bardzo dużo cennych antyoksydantów, które pomagają zachować młodość na dłużej. Powszechnie wiadomo że długość i jakość w sensie zdrowotnym Japończyków stawia ich w światowej czołówce. Zwyczaj picia i stosowania zielonej herbaty w kuchni jest jednym z głównych powodów tego stanu rzeczy.

Ciekawostką jest też kiszona herbata, która jest bardzo popularna w południowo- wschodniej Azji. Liście kiszonej herbaty spożywa się tak samodzielnie lub jako dodatek do innych dań. Ma charakterystyczny smak, który uzyskuje się w czasie odpowiedniego rytuału przygotowania. Świeżo zebrane liście umieszcza się w drewnianych skrzynkach wyłożonych bambusowymi sitkami, zanurza się je na około 10 minut we wrzącej wodzie. Następnie liście wyjmuje się, układa na bambusowych matach, ubija i obciąża kamieniami. Liście zamyka się na czas od 10 dni do 6 miesięcy.

Curry i kurkuma

To jedno z najbardziej popularnych dań azjatyckich u nas. To nazwa dania i orientalnej przyprawy o żółtym kolorze. Curry można zrobić z warzyw, ryby, mięsa. Podaje się je z ryżem i chlebkiem chapati.

Drugą bardzo popularna przyprawą jest kurkuma, która uchodzi za jedną z najzdrowszych na świecie. Kurkuma spożywana regularnie jest w stanie powstrzymać aktywność i namnażanie się komórek nowotworowych. Ma również silne właściwości przeciwzapalne, co czyni ją cennym sojusznikiem w walce z syndromem drażliwego jelita, udarem, a nawet otępieniem starczym. Warto stosować te przyprawy także w swojej kuchni.

Kimchi

Mieszanka kapusty pekińskiej, marchewki, rzodkiewki i czosnku- te kiszone warzywa z dodatkiem ciekawych orientalnych przypraw to jeden z najważniejszych punktów azjatyckiej kuchni. Tradycyjnie jest dość ostre ze sporym dodatkiem chilli. Kiszonki są tam popularne podobnie jak w naszej kuchni. W koreańskiej kuchni wyróżnia się ponad 100 rodzajów kimchi. Wszystkie są bardzo zdrowe ze względu na zawartość błonnika, witamin z grupy B oraz naturalnie występujących w kiszonkach bakterii, które mają pozytywny wpływ na zdrowie.

Pho

To rodzaj zupy podobnej do rosołu. Bulion z warzyw i mięsa, podawany najczęściej z makaronem ryżowym i świeżą kolendrą. To bardzo częste śniadanie w Azji, stanowi sycący i zdrowy posiłek. To flagowe danie kuchni wietnamskiej. Doprawiony korzennymi przyprawami stanowi kompletne danie. Sekretem pho jest dodatek wietnamskiego sosu rybnego. Robi się go z solonych i fermentowanych sardeli.

Sushi

Bardzo proste i popularne u nas danie. W Japonii przygotowywanie sushi jest ogromnym rytuałem i niezwykłą tradycją. W kraju gdzie nowoczesność przeplata się w wielopokoleniową tradycją sushi jest przygotowywane z ogromną starannością. Proste jedzenie- ryż, algi, warzywa, ryba lub dodatek tofu stanowi lekkostrawne i pełnowartościowe danie.

Daria Rogowska

ekocentryczka.pl

Komentarze