10 sposobów na jesienną depresję

10 sposobów na jesienną depresję
Wg wyników badań Światowej Organizacji Zdrowia co piąty z nas cierpi na jesienną depresję. Sezonowa melancholia występuje cztery razy częściej u kobie niż u mężczyzn. Chociaż badania dowodzą, że taki stan jest powszechny, to wcale nie oznacza, że musisz nakryć się kocem i oglądać seriale.

Taka depresja to stan przygnębienia, zasmucenia, którego objawy powstają o tej samej porze − jesienią. Na wiosnę wszystkie jej symptomy ustępują, a latem znikają całkowicie. Zanim przejdziemy do tego, jak sobie z tym radzić, warto się zastanowić nad objawami i przyczynami sezonowej chandry.

Jak rozpoznać?

W odróżnieniu od zwykłej depresji, której towarzyszy bezsenność, ta jesienna charakteryzuje się nadmierną sennością, zwiększeniem apetytu, a w konsekwencji, przybieraniem na wadze. Głównymi objawami jest utrata dobrego nastroju, ciągłe zmęczenie bez powodu, niechęć do komunikowania się z ludźmi itp.

Skąd się bierze?

Główna przyczyna ma czysto fizjologiczny charakter: dzień staje się krótszy, a noc dłuższa. To powoduje, że organizm zaczyna produkować więcej melatoniny, hormonu, który jest wytwarzany głównie w nocy. On odpowiada za zegar biologiczny. Jego wzmożona produkcja jest niezbędna do fazy spoczynku. Czyli brak światła to jedna z głównych przyczyn depresji. Po prostu organizm przestaje wyraźnie odczuwać granicę między nocą a dniem, i melatonina wprowadza go w stan prawie ciągłej senności.

Jesienią również zmniejsza się ilość dostarczanych witamin. Ponadto, zaczynamy więcej martwić się i przejmować, bo sezon wakacyjny i urlopowy za nami, a zaczyna się nowy sezon aktywno zawodowy.

Jak sobie radzić ?

Dużo siedząc w domu trudno poprawić sobie humor. Pierwszą pomocą w przypadku jesiennej depresji jest adrenalina, która pomaga się skoncentrować na jednym zajęciu, zapominając o wszystkich innych kłopotach. Adrenalina również wywołuje produkcję innego bardzo ważnego hormonu – endorfiny (hormon szczęścia).

1. GO JUMP!

Wybierz się do parku trampolin. Zostaw swoją depresję na podłodze a sam skacz wysoko do góry! Uprawiać skoki można dla zabawy albo dla zdrowia. Zwykle parki trampolin oferują swoim klientom cały szereg warsztatów: parkour, akrobatyka, fitness jumping itp. Spróbuj i Ty!

2. Zażyj – kototerapii!

10 sposobów na jesienną depresję

Sport to nie panaceum, czasem potrzebujemy tylko sympatycznego kotka obok. Historia zna wiele przykładów, kiedy koty ratowały ludzi od depresji, smutku, złego humoru, a nawet potrafiły poprawić zdrowie! Więc jeśli lubisz koty, ale nie masz własnego − wybierz się np. do Kociej Kawiarnia, lub do przyjaciela, który ma czułego kotka. Albo możesz odwiedzić Schronisko dla bezdomnych zwierząt, miło spędzić czas z ‘mniejszymi braćmi’, może nawet któryś wpadnie Ci w oko.

3. Spróbuj Masaż Tajski

Każdy wie, że ważnym warunkiem relaksacji i rozluźnienia jest spokój ciała i duszy. Taki stan zapewni swoim gościom każdy salon SPA poprzez masowanie bolących mięśni, relaksacyjną muzykę i fitoterapię.

4. Wpadnij na strzelnicę

Czasem, by poprawić zły humor należy po prostu wypuścić trochę pary. Strzelnica to wspaniałe rozwiązanie. Tam możesz wcielić się w bohater filmu, który strzelając uwalnia świat od złoczyńców. Nie martw się, przed rozpoczęciem zabawy doświadczony instruktor opowie Ci o wszystkich zasadach bezpieczeństwa i nauczy jak trafiać w sam środek tarczy.

5. Zapisz się na warsztat ceramiczny

Jest coś fascynujące w tym, aby obserwować jak obraca się koło garncarskie, jednocześnie przy tym tworząc własnymi rękami prawdziwe ceramiczne naczynia. Podobny rodzaj zajęć sprzyja zarówno rozwojowi estetycznego smaku jak i umiejętności artystycznych, uwalnia od stresu i pomaga się zrelaksować. Pracę na kole garncarskim wiele ekspertów zalecają jako art-terapię.

6. Poznaj wspinaczkę

Trening wspinaczkowy wzmacnia ciało, rozwija siłę mięśni, wytrzymałość i elastyczność. Podobne ćwiczenia pomogą pozbyć się nadmiernej wagi i utrzymać dobrą formę w przyszłości. Poza tym wspinaczka to bardzo angażująca sprawa, zdobywanie ściany daje ogromny przypływ adrenaliny.

7. Pobaw się w „Room escape” z przyjaciółmi

Room escape to najbardziej popularny gatunek gier interaktywnych. W tych grach, musisz rozwiązać wiele zagadek i łamigłówek w jednym tylko celu, aby wydostać się z pokoju, w którym jesteś zamknięty. W tych grach przygodowych mogą się przydać wszelkie przedmioty, które tam są, sposób użycia tych przedmiotów nie zawsze jest zrozumiały i na tym polega cała sztuczka. Baw się dobrze z przyjaciółmi i jednocześnie będziesz miał okazję, aby się sprawdzić i rozluźnić, co w finale powoduje zniknięcie depresji.

8. Weź udział we Free Walking Tour

Może się wydawać, że podobne akcje są zorganizowane wyłącznie dla cudzoziemców, ale tak w ogóle nie jest. Zawsze jest coś, czego nie wiemy o swoim mieście, prawdopodobniej na nazwach ulic i głównych zabytkach cała wiedza się kończy. Free Walking Tour to świetna okazja, aby się dowiedzieć o wielu tajemnicach miasta, w którym na co dzień mieszkasz. Do tego, jest możliwość dołączyć do zespołu turystów mówiących w języku angielskim i między innym poćwiczyć język obcy, może nawet nawiązać nowe znajomości, co zawsze pomaga w walce z depresją.

9. Naucz się tańczyć!

10 sposobów na jesienną depresję

Taniec może służyć do medytacji, relaksacji czy ekspresji. To jest sztuka, do której nie są potrzebne ani pędzla, ani długopis. Jedynym narzędziem jest ciało ludzkie. Jednak taniec wymaga zaangażowania nie tylko ciała, ale również duszy i umysłu. Zanurzając w świat ruchów i muzyki, zapomnisz o kłopotach i wszystkich depresjach. Rodzaj tańcu warto wybierać wg własnych preferencji, jedni lubią taniec towarzyski, inni wybiorą hip-hop, a trzeci – tańce wschodnie, np. taniec brzucha.

10. Zakochaj się!

Miłość to jedyny lek na wszelkiego rodzaju depresje, a skuteczność działania 100%. Kiedy za oknem jest zimno potrzeba miłości wzrasta, chcemy dzielić się ciepłem z innymi. Więc jeśli masz kogoś, kogo nazywasz drugą połową, spędzajcie więcej czasu razem albo wypróbujcie jeden z powyższych sposobów we dwoje!

W przypadku jeśli ta osoba nie pojawiła się jeszcze w Twoim życiu, zastanów, może jednak obok jest ktoś naprawdę wartościowy… A jeśli mimo wszystko nikogo nie ma, spróbuj coś takiego, jak Speed Dating, czyli szybkie randki. Podobne wydarzenia prowadzone są regularnie, co możesz sobie wygooglować. Nic się nie tracisz, a tylko zyskasz!

Tetiana Shataieva

Komentarze